aan de rand van een groot bos

Marieke Leest 04 maart 2024
Tijdens de oorlog in Georgië besluit Irakli met zijn twee jonge kinderen van 8 en 10 jaar te vluchten naar Engeland. Ze hebben maar net genoeg geld om met drie te vluchten en hun moeder blijft achter. Ondanks dat vader in Engeland het ene na het andere baantje aanneemt, lukt het hen niet om hun moeder te laten overkomen. Hun moeder komt te overlijden in hun thuisland.

Jaren later, als de zoons Saba en Sandro al volwassen zijn, besluit Irakli terug te gaan naar Georgië waar hij vermist raakt. Als Sandro hem achterna gaat, raakt ook hij vermist nadat hij een spoort naar zijn vader gevonden heeft en ziet Saba zich genoodzaakt om er ook heen te trekken. Alles zegt hem dat hij zich er beter niet in laat betrekken maar Saba zet door, samen met Nodar die hij in Georgië ontmoet. Sandro heeft een spoor voor hem achtergelaten dat hem zou moeten leiden naar de tocht die hij zelf aflegt in de zoektocht naar Irakli en de politie zit hem op de hielen.

Deze debuutroman is meeslepend en aangrijpend. De zoektocht van Saba is spannend, mysterieus en het is een verhaal waar je door geraakt wordt. Soms was het verhaal voor mij wel eens wat chaotisch en verwarrend waardoor ik misschien niet alles helemaal heb meegekregen. Er zitten wat verwijzingen in naar sprookjes, ook de geschiedenis van Georgië maakt deel uit van dit boek, waar ik eerlijk gezegd niet veel over weet. Maar desondanks is het wel een boek dat een indruk achterlaat als je het dichtklapt.

Meer recensies van Marieke Leest