vervloekt is de overkant

Marieke Leest 29 maart 2024
Ik las eerder al het vorige boek van Abdelali Bentohami, dus toen hij me vroeg of ik zijn tweede boek wilde lezen was ik heel enthousiast!

Dit boek speelt zich net zoals De wolf van Askram af in Askram, Marokko. In de jaren zestig leren we Faris kennen. Faris woont bij zijn familie op het Marokkaanse platteland. Ze zijn arm, maar desondanks heeft Faris iemand om elke dag voor te vechten. Zijn zusjes Sarah. Maar hun oom Ahmed is gewelddadig en op een dag verwondt hij Faris zo erg dat hij heel ziek wordt. Er is geen geld voor een arts en zieke kinderen sterven vaak. Toch haalt zijn vader alles uit de kast en gaat met Faris naar een non in de stad die hen uit de nood helpt. Ook wil ze hem aan een job in Europa helpen omdat er in Askram weinig toekomst is voor de jonge Faris.

“Straks wordt alles beter.”

De schrijfstijl van Bentohami is enorm vlot en heel beeldend. Ook al ken ik Askram of het platteland in Marokko uit de jaren zestig niet, toch kan ik me de beelden voor de geest halen. Ik vloog dus echt door het boek waarbij Faris naar de overkant gaat om hopelijk een beter leven te hebben. Maar daar is Faris helemaal alleen moet hij zelf zijn weg vinden, en zijn hart blijft in Askram. Als hij later terugkeert, is alles anders…

Het was mooi, hoopvol, verdrietig, aangrijpend, indrukwekkend… Dit boek sloeg ik toe met pijn in het hart. Zo hartverscheurend.

“Heerlijk was het geluid van de wind in de vijgenbomen en wonderlijk het geluid van de nachtegalen en de Barbarijse patrijzen, schitterend het dromerige landschap en de uitgestrekte bloemenvelden met een veelheid van kleurschakeringen, onderbroken door bruine bergpaden.”

De boeken van Abdelali Bentohami zijn volgens mij nog niet zo bekend. Ik heb ze alleszins nog niet zo vaak voorbij zien komen maar ik kan ze alletwee enorm aanraden! Ik denk zelfs dat ik ze over enkele jaren nog eens zou herlezen!

Als je interesse hebt om te lezen over mensen die zowel deels hun leven in Marokko hebben en deels in Europa, als je meer wil weten over hoe mensen leefden op het Marokkanse platteland en hoe het voelt om te emigreren, een verhaal dat de schrijver baseert op het verleden van zijn familie of als je gewoon graag een mooie roman wil lezen, lees dan deze boeken!

“Samen huilden we zoveel, dat onze tranen de drooggevallen rivierbeddingen van Askram zouden kunnen veranderen in gul stromende rivieren.”

Meer recensies van Marieke Leest