Het kleine grote geluk van vogels kijken

Marieke Scheers 14 oktober 2019 Hebban Recensent

Voordat de Belgische Agnes Wené Fluitend door het leven schreef, had ze een druk bestaan in de modewereld van Antwerpen. Langzaam sloop er steeds meer ruis haar leven binnen en kreeg ze een burn-out. Ze ontdekte hoe vogels kijken haar nieuwe levensadem gaf. Fluitend door het leven, Hoe vogels spotten je weer in evenwicht brengt is een combinatie van praktische informatie over vogelspotten en verdiepende inzichten voor meer kwaliteit van leven.

Voor er wordt gestart met lezen, is het de moeite waard om het boek eerst door te bladeren en te zien wat het te bieden heeft. Het staat namelijk vol prachtige quotes, foto’s en tekeningen. De indeling van het boek maakt het mogelijk om te kiezen wat er gelezen wordt en waar je als lezer gebruik van maakt. Wie kiest voor bezinning en tijd voor zichzelf leest de roze pagina’s en een paar quotes voor een rustpunt in een drukke dag.

Wie toch liever direct aan de slag wil met vogelspotten, leest de delen met zwarte tekst. Dit gedeelte is een puur praktische startersgids voor het spotten. De schrijfster legt precies uit hoe je kunt beginnen en wat er voor nodig is. Deze eerste laag is heel aards, waarbij de verbinding die je maakt met de natuur centraal staat. Maar het boek laat ook verdieping zien; de tweede laag gaat over de verbinding die je door de natuur met jezelf maakt.

“Het gaat niet enkel over een vaardigheid ontwikkelen of een nieuwe hobby vinden, het gaat erover wat het met je doet, wat je van vogels en in de natuur kunt leren. Vogels zijn een prachtig symbool van ons verlangen naar vrijheid om zonder beperkingen door het leven te kunnen gaan, vrij en onbevangen.”

Het eerste hoofdstuk gaat over welke uitrusting nodig is voor vogelspotten en is vooral nuttig, daarna wordt het interessanter en begint het vogelspotten te leven en te kriebelen. Het feit dat iedereen gelijk kan starten als vogelaar door gewoon naar buiten te kijken in de tuin of onderweg, maakt het beginnen wel heel gemakkelijk.

Het boek geeft een overzicht van de kenmerken waar je op moet letten om vogels te kunnen herkennen, zoals het verschil in poten, snavels, staarten en veren. Enkele veelvoorkomende vogels worden vervolgens uitgelicht, inclusief tekening van hun specifieke kenmerken. Dit zorgt ervoor dat je gelijk anders naar vogels gaat kijken en ze herkent. Zo is een duif is niet slechts een duif, maar een soort vol diversiteit met elk hun eigen naam en verschillen in uiterlijk.

De combinatie van praktische informatie over vogelspotten met mindfulness blijkt erg goed te werken en vult elkaar aan. De roze pagina’s over bezinning zijn niet zweverig, maar vertellen het verhaal van de schrijfster; hoe ze de natuur ervaart en haar leven heeft aangepast. Deze hoofdstukken lezen prettig, zijn leerzaam en geven inzicht in wat de natuur voor jou kan doen.

“Dat vertragen komt me heel goed van pas als ik vogels ga kijken. Ik zie zoveel meer vogels als ik stilsta, mijn tijd neem. Het blijft een oefening en meer dan eens betrap ik me erop dat mijn versnelling toch te hoog staat waardoor dingen me ontgaan. Vertragen gaf me de vogels, de vogels zorgen ervoor dat ik vertraag. Een vicieuze cirkel waardoor ik in balans blijf.”

Het boek sluit af met een overzicht van gebieden in Nederland en België waar je de natuur kunt beleven en vogels kunt spotten. Er zit ook een overzicht bij met tekeningen van een aantal bekende vogels en hoe je ze na het spotten kunt documenteren.

Fluitend door het leven is een boek dat de lezer weer kan laten genieten van de natuur door middel van het kijken naar vogels, en dat na het lezen nog regelmatig kan worden opgepakt voor een moment van rust in het dagelijkse leven.

Meer recensies van Marieke Scheers