Een heerlijk ontspannend boek, waar je al glimlachend doorheen leest

Marieke Scheers 27 mei 2020 Hebban Recensent
Ilja Gort is wijnboer, musicus, televisiemaker, levensgenieter en schrijver. Hij schrijft fictie en non-fictie waarbij de rode draad elke keer de wijn en wijnbouw is.

Met Godendrank heeft hij een vlotte en humoristische thriller roman geschreven met een hoog Ik-vertrek gehalte. De Nederlandse Abel is getrouwd met Angela en ze hebben twee dochters die beide het huis uit zijn. Abel heeft zijn winkeltje in Amsterdam met CD’s, maar zijn droom is een kasteel in Frankrijk en het verbouwen van druiven voor natuurwijn. Hij besluit zijn droom waar te maken en gaat opzoek naar een Frans wijnkasteel met een gladde makelaar. Na heel wat bouwvallen te hebben gezien, staan ze uiteindelijk voor De Plek, een Mas in Frankwijk met druivengaarden en een plek voor het maken van wijn. Ze kopen het en laten Nederland achter zich. Eenmaal ter plaatste blijkt het toch allemaal wat tegen te vallen en raakt het geld snel op. Maar Abel is inventief en besluit wiet te gaan verbouwen. Dat gaat goed tot er een inspecteur uit Nederland op de stoep staat.

Het is een verhaal dat in een enorm tempo wordt verteld. In korte hoofdstukken vlieg je als lezer door het verhaal en val je van de ene verbazing in de andere. Ilja Gort weet met een hoop humor de situatie te schetsen en ook al is het kort en snel, je ziet het als lezer allemaal voor je. Abel en Angela zijn leuke personages en de nieuwe buren die ze in Frankrijk krijgen zijn nogal bijzonder te noemen. En ook al gaat niet alles goed, je krijg als lezer enorme zin om ook af te reizen naar Frankrijk om daar met een glas goede wijn en een kaasplankje onder de bomen en tussen de bloemen te kunnen relaxen.

Dat het verbouwen van wiet consequenties heeft is onvermijdelijk en het einde is dan ook zowel verrassend als spannend en weer in een hoog tempo neergezet. Het maak het geheel tot een heerlijk ontspannend boek, waar je al glimlachend doorheen leest.

Godendrank ik een humoristisch en spannende roman gesitueerd op een geweldig mooie plek in Frankrijk. Met een hapje en glaasje wijn erbij is het een garantie voor een aantal heerlijk ontspannen uurtjes lezen.

Meer recensies van Marieke Scheers