Indrukwekkend verhaal

Marieke Scheers 29 september 2020 Hebban Recensent
De Britse auteur Elizabeth Buchan (1948) schrijft al boeken (non-fictie, roman, gedichten) sinds 1985. Vanaf 1988 heeft ze zich toegelegd op het schrijven van romans. Het museum van verbroken beloftes (2020) is de eerste die is vertaald naar het Nederlands. De oorspronkelijke titel is The museum of broken promises en de vertaling is van Carolien Metaal.

Het verhaal begint in het heden. Laure is directrice van Het museum van verbroken beloftes in Parijs. Ze werkt er samen met Nick. Met museum bevat een collectie voorwerpen die zijn ingebracht door mensen die teleurgesteld zijn door een verbroken belofte en het voorwerp symboliseert die belofte. Het assortiment is dynamisch, voorwerpen die er een paar jaar staan worden soms teruggehaald omdat de omstandigheden zijn veranderd. maar de collectie moet ook regelmatig veranderen om het voor bezoekers interessant te houden.

Laure heeft zelf ook enkele voorwerpen ingebracht, waaronder een treinkaartje en een marionet. Laure praat niet graag over haar verleden, maar het is al snel duidelijk dat er veel verdriet schuilgaat achter haar masker. Wanneer de Amerikaanse May haar leven binnenwandelt en haar wil interviewen voor een artikel, krijgen we als lezer haar geschiedenis te horen.

Het boek is verdeeld over drie tijdlijnen. Het heden in Parijs, het verleden in 1986 in Praag en in 1996 in Berlijn. De Britse/Franse Laure gaat als aupair werken bij de familie Kobe. Een Tsjechoslowaaks gezin dat deels woont in Parijs en regelmatig terugkeert naar Praag. Laure reist mee voor een zomerperiode naar Tsjecho-Slowakije, waarop dat moment het communistisch regime nog alles voor het zeggen heeft. Ze ontdekt een klein marionettentheater en raakt in vervoering van de poppen en wordt verliefd op een van de medewerkers: Tomas. Hij is ook de zanger van een populaire band Anatomie en is als zodanig dissident en vijand van het volk. Een gevaarlijke periode breekt aan. Laure wordt in de gaten gehouden, achtervolgd en uiteindelijk verraden.

De beklemmende sfeer van Praag in de jaren '80 is goed weergeven en goed uitgewerkt. Het is een liefdesverhaal in een onmogelijke situatie. De angst en het wantrouwen voeren de boventoon en verraad ligt constant op de loer. Wat er precies is gebeurd en waarom en hoe Laure Praag heeft moeten verlaten is een vraag die het hele boek door de kop op steekt. Door wisseling van verhaallijnen krijgen we als lezer steeds meer informatie. Als de derde tijdlijn in Berlijn van 1996, net na de val van de muur erbij komt, wordt de verhouding tussen Petr Kobe en Laure duidelijker, maar het verhaal van Laure en Tomas krijgt past aan het einde van het boek een afronding. Het museum van verbroken beloftes is dan ook maar een klein onderdeel van de hele roman. Het speelt vooral in het begin en aan het einde een grote rol.

Het boek leest niet altijd even vlot, er zijn delen die echt wel de aandacht van de lezer nodig hebben, maar wie rustig en geconcentreerd leest ontdekt een goed geschreven en goed opgebouwd verhaal vol geschiedenis, over een leven onder communistisch regime dat we ons moeilijk kunnen voorstellen.

Het museum van verbroken beloftes is een mooie, deels historische roman, over liefde, verraad en hoop. De boodschap dat het nooit te laat is om in het reine te komen met je verleden en dat vergeving belangrijk is om verder te kunnen is overtuigend gebracht.

Meer recensies van Marieke Scheers