Feelgoodroman vol humor en een hopeloze hond

Marieke Scheers 09 augustus 2021 Hebban Recensent

De Britse feelgoodschijfster Sophie Kinsella is bekend van haar ‘Shopaholic’-serie, maar ze schrijft ook los te lezen feelgoodromans zoals het recent verschenen Liever verliefd. De vertaling is van Mariëtte van Gelder.

Het zit Ava in de liefde niet echt mee, afspraakjes via datingapps lopen uit op fiasco’s. Toch blijft ze optimistisch en zit ze vol plannen. Ze adopteert zielige dingen: afgedankte meubels, planten, vreemde boeken en de Beagle Harold. Dat die laatste nogal onopgevoed is kan haar weinig schelen, hij is haar alles en ‘jeugdtrauma’ is een snelle verklaring voor al zijn afwijkende gedrag. Ava heeft drie kleurrijke vriendinnen die erg verschillend zijn, de pragmatische Sarika, de chaotische en charmante Maud en de grofgebekte Nell (maar die heeft daar een goede reden voor). Ze appen constant en zijn belangrijk voor elkaar.

Ava's nieuwste plan is het schrijven van een boek en ze reist voor een schrijfretraite af naar Italië. Een week lang moet ze alles achter zich laten, mag ze haar eigen naam niet gebruiken en vooral niet praten over zichzelf. Onverwacht komt er een nieuwe schrijver bij de groep, ‘Dutch’ en Ava/Aria valt als een blok voor deze man en het is wederzijds. Na een week van zon, zee, liefde en weinig schrijven, keren ze terug naar hun eigen levens. Hevig verliefd zien ze dan pas hoe verschillend ze zijn. Zal hun prille relatie dat overleven?

Kinsella kan als geen ander situaties schetsen die heerlijk ongemakkelijk zijn. Ongemakkelijk voor de personages in haar boek en heerlijk voor de lezer en dat laat ze ook In Liever verliefd zien. Dutch, die Matt Warwick blijkt te heten, is een zakenman in het familiebedrijf en zit constant in de stress. Ava is chaotisch en optimistisch en maakt zich niet zo druk. De verschillen zijn groot, toch willen ze dat het werkt en dat lukt tot op zekere hoogte. Ze proberen zich aan elkaar aan te passen, maar daardoor gaat veel mis wat grappig is en soms hilarisch. Het zorgt vooral voor het lezen met een grote glimlach.

“Terwijl ik het zeg, danst er een visioen van die dag van lang geleden door mijn hoofd en voel ik opeens een pijnlijke streek van verlangen. Alles leek zo simpel daar aan dat strand. Felle zon, zeezout in mijn haar en een superlekkere, perfecte man. Niets anders te doen dan zonnebaden en zoenen. Verder niets. Geen ellendige rommelig, stom kloteleven dat ons in de weg kon zitten.”

Doordat het verhaal vanuit Ava wordt verteld leren we haar goed kennen. Wat zij denkt en doet is herkenbaar beschreven en ze krijgt flink wat te verduren in dit boek! Zo is de kennismaking met Matts ouders de eerste keer al geen succes, maar is de familiebijeenkomst helemaal gênant. Dan is het meekijken met haar gedachten echt leuk. Ava is een geweldig personage met haar optimistische instelling en je gunt haar van harte haar geluk. Omdat we Matt vanuit haar oogpunt zien, krijgen we niet de kern van hem te pakken, maar er zijn genoeg dialogen waardoor er toch een goed beeld van Matt wordt geschetst. De vrienden van beide zijn een perfectie toevoeging, ze zijn extreem en over de top en maken het verhaal helemaal compleet.

Het is feelgood, maar Kinsella brengt er toch ook wat serieuze thema’s in. Zo is er de afstandelijkheid in de familie Warwick waar nergens over wordt gesproken en alleen ambitie en de topsport geldt. En er is een zijlijntje over een chronische ziekte die voor verdieping zorgt.

Liever verliefd is een fijne feelgoodroman vol humor, die precies in balans is met grappige anekdotes, hilarische situaties, een hopeloze maar trouwe hond en veel liefde waar men wat van probeert te maken. Dat het afsluit met een happy end is geen verrassing, maar de wijze waarop je als lezer daar terechtkomt is gewoon precies zoals het moet zijn met ups en downs en gewoon een leuk en goed verhaal.

Meer recensies van Marieke Scheers