Wegdromen op het Engelse platteland

Marieke Scheers 11 augustus 2020 Hebban Recensent
De Engelse Katie Fforde is schrijfster van romantische boeken. Ze heeft inmiddels meer dan twintig titels op haar naam staan. A French affair (2013) is vertaald door Annoesjka Oostindiër en Marijke van der Meer als Met de Franse slag (2013).

In Met de Franse slag maken we kennis met de zusjes Gina en Sally Makepiece. Gina werkt in de PR en heeft Londen achter zich gelaten na een mislukte relatie en woont nu bij haar zusje in de buurt op het Engelse platteland. Sally is getrouws met Alaric en ze hebben een meisjestweeling. Beide zijn kunstenaars en hebben geen vast werk.
Wanneer hun tante Rainey overlijdt, staat er in een brief dat ze naar Het Franse huis moeten gaan, om daar haar brocante verkoopplek over te nemen. Eigenaar van Het Franse huis, Matthew zit er helemaal niet op te wachten, maar besluit de dames toch in te werken in het wereldje van antiek.

Het is een heerlijke zomer-read. Sally en Gina storten zich volledig op hun nieuwe taak, waarbij al snel blijkt dat ze beide een andere insteek hebben. Het is dan ook vooral Gina die zich richt op antiek en snel leert. Matthew die eerst nogal knorrig leek, blijkt een leuke man te zijn, maar hij heeft nogal wat problemen. Het is aan Gina om Het Franse huis te redden en misschien lukt het haar ook nog om tegelijkertijd Matthew te redden.

Een hoop verwikkelingen volgen zich in hoog tempo achter elkaar op en de uitkomst zal geen verrassing zijn, maar de weg naar het einde is de moeite van het lezen waard. Heel veel over antiek leren we niet, maar het is wel leuk om eens mee te kijken hoe het er in dat wereldje aan toe gaan. De markten en de veilingen, we krijgen er als lezer een vleugje van mee. Genoeg kleurrijke personages kruisen het pad van Gina, Sally en Matthew en zorgen voor een leuk afwisseling. De personages worden niet heel diepgaand uitgewerkt, maar het is genoeg om ze te begrijpen.

Met de Franse slag en is een fijne feelgoodroman met alle ingrediënten voor een geslaagd verhaal. Met romantiek, problemen, een vleugje antiek, kerstmis en een grote hond is het even heerlijk wegdromen op het Engelse platteland.

Meer recensies van Marieke Scheers