Lezersrecensie
Een indrukwekkende psychologische thriller
De Nederlandse auteur Marion Pauw is schrijfster van thrillers, waaronder de bestsellers Daglicht en Vogeleiland. Beide boeken wonnen de Gouden Strop in respectievelijk 2009 en 2022. Haar nieuwste thriller heeft als titel Jij bent het licht. Dit boek is voortgekomen uit de novelle Alfabetsoep, die ze schreef als inzending voor de boekenweekgeschenkwedstrijd van CPNB van 2024.
In deze thriller staat Mia centraal. Ze is getrouwd, heeft twee zoontjes. Ze werkt met hart en ziel in het bedrijf van haar ouders dat ze over gaat nemen. Mia heeft een broer Max, maar heeft bijna geen contact met hem. Toen ze in Tasmanië woonden werd hij als 'lastig' bestempeld en naar een streng jongensinternaat gestuurd. Na een jaar kwam hij gebroken terug en verhuisden ze terug aar Nederland. Nu heeft Max een boek geschreven over zijn jeugd en komt ermee in het nieuws.
Mia wil niets met het boek te maken hebben, maar er komen steeds herinneringen naar boven van vroeger. Ze besluit om naar Tasmanië af te reizen om Jo te bezoeken. Zij was de buurvrouw van vroeger die haar opving als het thuis te moeilijk was. Maar Jo heeft een beroerte gehad en kan niets meer. Ondertussen ontvangt Mia cryptische briefjes van ene Tom. Het is het begin van een zoektocht naar de waarheid over het verleden en het internaat met zijn verschrikkelijke geschiedenis.
Het verhaal wordt voor het grootste deel verteld vanuit het perspectief van Mia. Ze lijkt een vrouw die alles onder controle heeft. Maar eigenlijk leeft ze in een overlevingsstand dat ze zich in haar jeugd heeft aangeleerd. Ze is een pleaser en wil altijd alles maar gladstrijken. Eenmaal in Tasmanië haalt haar verleden haar in en realiseert ze zich dat ze veel heeft weggestopt. Haar vermoeden dat er iets niet klopt, zet haar aan tot een onderzoek naar Jo en naar het internaat. Het boek van Max, speelt daarbij een belangrijke rol.
Het verhaal heeft een goede opbouw waarin de spanning langzaam oploopt. Het begint met een bezoek van Mia aan Jo, dat niet goed verloopt. Daarna gebeuren er kleine dingen die een ongemakkelijk gevoel geven, zoals schimmen die Mia ziet, de briefjes die ze krijgt en het feit dat er iemand in haar spullen heeft gerommeld. Alles lijkt zijn oorsprong te hebben in het verleden. En iemand wil voorkomen dat de geschiedenis geopenbaard wordt.
Mia als personage komt overtuigend over. Ze is een vrouw die alles onder controle heeft, maar bij wie langzaam stukjes van haar masker en pantser afbreken. Haar ontwikkeling is sterk en geloofwaardig uitgewerkt. Mia moet moeilijke keuzes maken. Alles laten zoals het is, of doorgaan met haar onderzoek naar de waarheid met gevaar voor eigen leven. De twijfels die ze heeft zijn goed beschreven en herkenbaar.
Het verhaal van Mia in het heden wordt afgewisseld met de geschiedenis van haar broer Max. Een levendige jongen van dertien met liefde voor natuur. Met ouders die hem niet begrepen en die hem de schuld gaven van alles, zonder naar zichzelf te kijken. Max’ verhaal is heftig en beklemmend om te lezen. Het leven in het jongensinternaat is een hel. De vriendschappen en de onderlinge saamhorigheid tussen de jongens staan in scherp contrast met het machtsmisbruik van meesters die een militair regime hanteerden met sadistische neigingen en kwalijke gevolgen. In deze delen van Max zit een sterke spanningsopbouw die oploopt tot een climax. Een dramatische afloop die zijn vervolg krijgt in het verhaal van Mia in het heden.
Pauw heeft net als in haar vorige thrillers gebruik gemaakt van haar prettige wijze van schrijven. Een duidelijke vertelstijl in korte hoofdstukken, waardoor alle aandacht naar de personages en de gebeurtenissen kan gaan. Het onderzoek naar het verleden van Max en Mia roept vragen op, maar levert ook brokjes informatie. Ondertussen loopt de spanning op tot een confronterende ontknoping. Het laatste hoofdstuk rond de laatste losse eindjes netjes af.
Jij bent het licht is een indrukwekkende psychologische thriller, over vertekende herinneringen, disfunctionele familie en familiebanden, vriendschappen en misbruik van macht. In de mooie setting van Tasmanië, waarbij ook het verleden van de oorspronkelijke bewoners nog wordt aangestipt.
In deze thriller staat Mia centraal. Ze is getrouwd, heeft twee zoontjes. Ze werkt met hart en ziel in het bedrijf van haar ouders dat ze over gaat nemen. Mia heeft een broer Max, maar heeft bijna geen contact met hem. Toen ze in Tasmanië woonden werd hij als 'lastig' bestempeld en naar een streng jongensinternaat gestuurd. Na een jaar kwam hij gebroken terug en verhuisden ze terug aar Nederland. Nu heeft Max een boek geschreven over zijn jeugd en komt ermee in het nieuws.
Mia wil niets met het boek te maken hebben, maar er komen steeds herinneringen naar boven van vroeger. Ze besluit om naar Tasmanië af te reizen om Jo te bezoeken. Zij was de buurvrouw van vroeger die haar opving als het thuis te moeilijk was. Maar Jo heeft een beroerte gehad en kan niets meer. Ondertussen ontvangt Mia cryptische briefjes van ene Tom. Het is het begin van een zoektocht naar de waarheid over het verleden en het internaat met zijn verschrikkelijke geschiedenis.
Het verhaal wordt voor het grootste deel verteld vanuit het perspectief van Mia. Ze lijkt een vrouw die alles onder controle heeft. Maar eigenlijk leeft ze in een overlevingsstand dat ze zich in haar jeugd heeft aangeleerd. Ze is een pleaser en wil altijd alles maar gladstrijken. Eenmaal in Tasmanië haalt haar verleden haar in en realiseert ze zich dat ze veel heeft weggestopt. Haar vermoeden dat er iets niet klopt, zet haar aan tot een onderzoek naar Jo en naar het internaat. Het boek van Max, speelt daarbij een belangrijke rol.
Het verhaal heeft een goede opbouw waarin de spanning langzaam oploopt. Het begint met een bezoek van Mia aan Jo, dat niet goed verloopt. Daarna gebeuren er kleine dingen die een ongemakkelijk gevoel geven, zoals schimmen die Mia ziet, de briefjes die ze krijgt en het feit dat er iemand in haar spullen heeft gerommeld. Alles lijkt zijn oorsprong te hebben in het verleden. En iemand wil voorkomen dat de geschiedenis geopenbaard wordt.
Mia als personage komt overtuigend over. Ze is een vrouw die alles onder controle heeft, maar bij wie langzaam stukjes van haar masker en pantser afbreken. Haar ontwikkeling is sterk en geloofwaardig uitgewerkt. Mia moet moeilijke keuzes maken. Alles laten zoals het is, of doorgaan met haar onderzoek naar de waarheid met gevaar voor eigen leven. De twijfels die ze heeft zijn goed beschreven en herkenbaar.
Het verhaal van Mia in het heden wordt afgewisseld met de geschiedenis van haar broer Max. Een levendige jongen van dertien met liefde voor natuur. Met ouders die hem niet begrepen en die hem de schuld gaven van alles, zonder naar zichzelf te kijken. Max’ verhaal is heftig en beklemmend om te lezen. Het leven in het jongensinternaat is een hel. De vriendschappen en de onderlinge saamhorigheid tussen de jongens staan in scherp contrast met het machtsmisbruik van meesters die een militair regime hanteerden met sadistische neigingen en kwalijke gevolgen. In deze delen van Max zit een sterke spanningsopbouw die oploopt tot een climax. Een dramatische afloop die zijn vervolg krijgt in het verhaal van Mia in het heden.
Pauw heeft net als in haar vorige thrillers gebruik gemaakt van haar prettige wijze van schrijven. Een duidelijke vertelstijl in korte hoofdstukken, waardoor alle aandacht naar de personages en de gebeurtenissen kan gaan. Het onderzoek naar het verleden van Max en Mia roept vragen op, maar levert ook brokjes informatie. Ondertussen loopt de spanning op tot een confronterende ontknoping. Het laatste hoofdstuk rond de laatste losse eindjes netjes af.
Jij bent het licht is een indrukwekkende psychologische thriller, over vertekende herinneringen, disfunctionele familie en familiebanden, vriendschappen en misbruik van macht. In de mooie setting van Tasmanië, waarbij ook het verleden van de oorspronkelijke bewoners nog wordt aangestipt.
1
Reageer op deze recensie
