Boeiende christelijke roman over echte vriendschap

Marieke Scheers 03 juli 2019 Hebban Recensent

Chris Fabry (1961) is een Amerikaanse auteur van christelijke romans en won al diverse prijzen met zijn boeken, maar hij schrijft ook non-fictie en filmromans. In totaal schreef hij meer dan zeventig boeken. Hij houdt zich niet enkel bezig met schrijven, maar heeft ook een eigen radioprogramma: Chris Fabry live.

Onder een bloedrode hemel beschrijft drie verhaallijnen in twee periodes. Het is het verhaal van de hartsvriendinnen Bean en Ruby in 1933. Ze wonen in een mijnwerkersstadje en mogen eigenlijk geen vriendinnen zijn. Ruby is de dochter van een mijneigenaar en Bean is de dochter van een aan lagerwal geraakte mijnwerker. Maar de vriendschap is sterker dan de ongeschreven maatschappelijke regels.

In 2004 is Ruby in de tachtig en niet meer zo mobiel, maar ze weigert haar vrijheid op te geven, al zien haar kinderen haar liever veilig in een verzorgingshuis. Als haar zoon en dochter een keer te ver gaan in hun bemoeizucht neemt de veel te goed van vertrouwen zijnde Ruby een dappere beslissing: ze gaat ervandoor en komt behoorlijk in de problemen. En er is nog de koppige Hollis. Hij woont op Beulah Mountain en gaat de strijd aan met CCE, het grote bedrijf dat de grond wil opkopen voor moderne mijnbouw. De drie verhalen lijken in eerste instantie niets met elkaar te maken te hebben, maar niets is minder waar.

Onder de bloedrode hemel is een christelijke roman en dat is te merken aan de schrijfstijl. Bijbelteksten worden aangehaald, de kerk speelt een belangrijke rol en door te bidden krijgen de personages inzicht in de keuzes die ze moeten maken. Voor wie ervan houdt is het zeer passend in het boek, voor wie er minder van houdt is het even doorbijten want het geloof duikt regelmatig op. Toch is het goed te lezen en zit er in het boek een heel mooi verhaal verscholen over vriendschap, hoop en vergeving. Dilemma's als ‘laten we oma van 80 nog zelfstandig zijn en autorijden’ en ‘geven we alles op waar we voor leefden voor geld’ zijn slechts twee voorbeelden. Er zit veel meer in het boek dat herkenbaar is voor iedere lezer.

Het deel dat speelt in het mijnwerkersstadje van 1933 laat niet zoveel zien van het werk in de mijnen, maar vertelt meer over het leven in zo’n stadje en de grote verschillen tussen baas en arbeider en de wijze waarop de bazen misbruik maakten van hun macht. Het deel van Ruby in het heden gaat vooral over vertrouwen en vergeving, maar wat precies vergeven moet worden wordt pas aan het einde duidelijk en dat brengt nog een grote verrassing met zich mee. Dat alle verhaallijnen op het einde mooi in elkaar passen is goed gedaan en netjes afgewerkt.

De schrijfstijl van Fabry is prettig, onderhoudend en blijft constant boeiend. Hij heeft de personages niet volledig uitgewerkt maar wel realistisch neergezet. Niemand is volmaakt en dat blijkt uit de schuldgevoelens, onzekerheden, het hebben van schulden en zelfs drankverslaving. Toch hebben die problemen nergens een hoofdrol, maar zijn ze wel van belang voor het verhaal dat draait om vergeving en vertrouwen. De hoofdstukken wisselen constant tussen de drie verhaallijnen en betreffende personages. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door datum en locatie wat wel handig is, maar het geeft ook een korte samenvatting van een zin over dat hoofdstuk wat nogal irritant en overbodig is.

Onder de bloedrode hemel is een moderne christelijke roman met een origineel en interessant historisch deel. Een boeiend verhaal over echte vriendschap en een groot geheim, verpakt in een familieverhaal met nogal onverwachte wendingen.

Meer recensies van Marieke Scheers