Serieuze onderwerpen en toch veel humor

Marieke Scheers 08 juni 2021 Hebban Recensent
Rebuilding Alexandra Small moet het niet van de cover of de titel hebben, maar het onderwerp van verhaal leek me wel leuk: Wraak. Helaas is het niet het hoofdpersonage die wraak neemt, maar ze is het onderwerp van de wraak. In het begin lijkt ze alles mee te hebben, getrouwd met een voetballer en een leuke baan en een babywens. Tot het een voor een wegvalt en ze de consequenties van haar verleden onder ogen moet zien.

Het is leuk en anders en Ally (het is Alexandra!) heeft een sterke persoonlijkheid. Samen met een (erg leuk) advocaat en een vriendin weet ze zich staande te houden. En een onverwachte nieuwe vriendin helpt haar uiteindelijk verder. De detox tv-serie waar in de samenvatting over wordt gesproken is uiteindelijk niet echt een onderdeel van het boek, maar de rest maakt het meer dan goed.

Het is een boek dat gaat over heftige thema’s alcoholisme, omgaan met zelfmoord, maar ze zijn zo verpakt dat het aanwezig is, maar niet overheerst. Daarnaast is familie en vriendschap van groot belang. De wraak speelt om dingen die zijn gebeurd in het verleden. De wijze waarop Alexandra omgaat met die feiten is bewonderenswaardig.

Het boek heeft humor naast een serieuze noot en leest erg prettig. Ik heb het met veel plezier gelezen (en had zelfs niet meer in de gaten dat het Engels was).

Meer recensies van Marieke Scheers