Levensverhaal van twee families

Marieke Scheers 28 januari 2020 Hebban Recensent
Mary Beth Keane (1977) is een Amerikaanse schrijfster van Ierse afkomst. Ze is de auteur van The Walking People, Fever en Ask Again, Yes. In 2011 werd ze uitgeroepen tot een van de "5 onder 35" van de National Book Foundation en in 2015 kreeg ze een Guggenheim Fellowship for Fiction. Vraag me nog een keer is het eerste boek dat is vertaald naar het Nederlands door Anna Livestro.

In dit verhaal staan twee families centraal, de Stanhopes en de Gleesons. Francis Gleeson en Brian Stanhope leren elkaar kennen als ze samen werken bij de politie in NY. Ze raken elkaar tijdelijk uit het oog, tot ze buren worden in het voor steedse dorpje Gillan. Francis is inmiddels getrouwd met Lena en Brian met Anne. Maar van echt goed contact wil het maar niet komen en dat ligt vooral aan Anne die zich vreemd gedraagt en zich afsluit voor anderen. Het zijn de kinderen Kate Gleeson en Peter Stanhope die vrienden worden wat oogluikend wordt toegestaan, tot die ene dag die alles veranderd.

De schrijfster is van Ierse afkomst en dat is ook te merken in het boek. Zowel Francis als Anne zijn geëmigreerd op jonge leeftijd vanuit Ierland naar Amerika en hebben moeten leren zich aan te passen aan een nieuwe cultuur. De levens van de twee families worden gevolgd over een periode van vijftig jaar, waarbij enkele keuzes bepalend blijken voor de verdere verloop van de levens van beide gezinnen. Als lezer word je meegenomen in de dagelijkse gebeurtenissen, zie je de ontwikkeling van deze mensen en leef je met ze mee. Doordat de schrijfster ervoor heeft gekozen om per hoofdstuk te wisselen van perspectief en steeds verteld vanuit een ander personage krijg je van alle personen hun visie en gedachten mee, wat zorgt voor het verhaal belicht van alle kanten.

In het boek draait het vooral om familie en vergeving, maar doordat het speelt over een lange periode komen er veel andere onderwerpen aan bod als alcoholisme en erfelijkheid, borderline, het verlies van een kind en wordt je als lezer meegenomen in de effecten van deze heftige thema’s over een langere periode. De personages leer je goed kennen, omdat je als lezer regelmatig mee kijkt in de gedachten van deze mensen. Het is uitgebreid en realistisch en het blijft constant boeien. Soms zitten er vrij grote tijdsprongen in een hoofdstuk, waarbij net genoeg informatie wordt gegeven om in een volgend hoofdstuk in een ander personage verder te gaan, die ook ineens jaren verder zijn. Ook daarin wordt precies genoeg verteld waardoor alles logisch blijft en goed te volgen is.

Vraag me nog eens is een roman waarin de levens van twee families over een periode van vijftig jaar worden gevolgd waarin gelukkige periodes van liefde worden afgewisseld met dramatische gebeurtenissen. Deze combinatie zorgt voor een realistisch verhaal, waarin thema’s als alcoholisme, verlies, doorzettingsvermogen en vergeving zijn verwerkt. Een meeslepend verhaal dat de lezer tot het einde weet te boeien.

Meer recensies van Marieke Scheers