Incendiary - Brandgevaarlijk

Mariëlle 16 juni 2020
Ik ben Renata Convida.
Ik heb 100 gestolen levens geleefd.
En nu leef ik mijn eigen leven.

Renata Convida was nog maar een kind toen ze werd ontvoerd door de mannen van de koning, die haar naar het paleis van Andalucië brachten. Als Robari, de zeldzaamste en meest gevreesde van de magische stam Moria, heeft Renata het vermogen om herinneringen te stelen. De koning heeft haar ingezet als wapen tegen zijn koninklijke vijanden, wat geresulteerd heeft in de dood van duizenden mensen van haar eigen volk.

Nu is Renata een van de Fluisteraars, rebel spionnen die tegen de koning zijn en proberen om de resterende Moria te helpen ontsnappen uit het koninkrijk ter voorkoming van hun vernietiging. De Fluisteraars mogen Renata dan hebben helpen ontsnappen uit het paleis jaren geleden, maar ze kan niet ontsnappen aan hun wantrouwen en haat - of aan de overweldigende herinneringen van de honderden zielen die ze leeg heeft achtergelaten gedurende haar tijd in het paleis.

Wanneer Dez, de commandant van haar eenheid, gevangen genomen wordt door de gevreesde Sangrado prins, is Renata vastbesloten om alles te doen om hem te redden. Dit betekent wel dat Renata undercover terug zal moeten keren naar het paleis om Dez' s geheime missie te voltooien. Kan Renata haar voormalige ontvoerders overtuigen dat ze loyaal is gebleven aan hun, zelfs als ze zint op wraak tegen de brutale, raadselachtige prins? Haar leven en het lot van de Moria hangt ervan af.

Maar terugkeren naar het paleis zorgt ervoor dat lang verborgen herinneringen uit haar jeugd naar boven komen. Naarmate Renata dieper verankerd raakt in de politiek van het koninklijk hof, ontdekt ze een geheim uit haar verleden dat het lot van het hele koninkrijk kan veranderen - en de oorlog kan eindigen wat haar alles heeft gekost.

Incendiary is het eerste deel van de "Hollow Crown" serie.
Het verhaal wordt verteld vanuit Renata. Als lezer kom je achter steeds meer stukjes uit haar verleden en soms ook uit het verleden van haar vijanden, als ze weer een herinnering steelt. Sommige karakters in het boek zijn echter vrienden die vrijwillig een herinnering afstaan om haar te helpen of omdat ze juist van een bepaalde herinnering af willen.

Het verhaal begint eigenlijk meteen met actie en dat is zo gedurende het hele boek. Je wilt er als lezer achter zien te komen welk geheime wapen de koning heeft om Moria op te sporen en je wilt meer weten over Renata en haar verleden.
De spanning wordt goed opgebouwd en het plot is ook verrassend. Ik ben ook heel benieuwd naar hoe het verder gaat in deel twee!

Meer recensies van Mariëlle