Dief van de nacht

Mariëlle 30 juni 2022
Book of Night is een volwassen fantasyroman geschreven door Holly Black. Het volgt Charlie Hall, een 'gepensioneerde' oplichter, die af en toe klusjes doet om wat extra geld te krijgen om het collegegeld van haar zus te betalen.

In de wereld van Charlie Hall kunnen schaduwen worden gewijzigd, voor entertainment en cosmetische voorkeuren, maar ook om macht en invloed te vergroten. Je kunt iemands gevoelens - en herinneringen - veranderen, maar het manipuleren van schaduwen heeft een prijs, met het gevaar om uren of dagen van je leven te kosten. Je schaduw houdt alle delen van jezelf vast die je verborgen wilt houden - een tweede zelf, dat net links van je staat en achter je aan de verlichte kamers in loopt. En soms heeft het een eigen leven.

In deze wereld zijn dieven zeer gewild voor het stelen van magische boeken en werken. Charlie was een van hen tot ze bijna werd vermoord. Ze woont samen met haar zus Posey, die tarotkaarten leest, en haar vriend, Vince (wiens verleden nogal mysterieus is). Nu staat ze in een plaatselijke kroeg achter de bar en probeert ze een ander leven te leiden.

Tot ze op een avond laat naar huis loopt, getuige is van een moord die haar terug sleept in de wereld van schaduwen en gloamisten, ondanks dat ze probeert te ontsnappen, en moet haar verschrikkelijke verleden onder ogen zien terwijl ze probeert de mensen van wie ze houdt te beschermen.

Dit boek begint vrij traag en bevat veel flashbacks naar Charlie's jeugd.
Het wordt afwisselend vanuit het perspectief van Charlie als dat van Vince verteld en uiteindelijk krijgen we ook een inkijkje in het verleden van Vince.
Maar zodra het moordmysterie aan bod komt krijgt het boek meer vaart en wil je alleen nog maar verder lezen.

Ik vond dit boek gaaf omdat het anders is dan de gebruikelijke magic reads. Het gebruik van de eigen schaduw is uniek.
Ik kan niet wachten op deel twee!

Meer recensies van Mariëlle