Het bloemenmeisje

Mariëlle 09 juni 2020
Het verhaal begint in 1988.
Nina wordt, als ze 14 jaar is, gevonden in de wildernis van de Franse Pyreneeën, naast het lichaam van haar moeder, die op een brandstapel ligt.
Haar moeder zonderde haar angstvallig af van de boze buitenwereld en heeft haar altijd voorgehouden om nooit naar de andere kant van de tunnel te gaan die de bergen splitste van het stuk grond waar Nina woonde met de bewoonde wereld, waar volgens haar moeder "de duivels" woonden. Nina's moeder sprak nooit met haar en liet haar altijd alle zware rotklusjes opknappen. Soms sloot ze haar zelfs op wanneer er een man op bezoek kwam. Ze leerde Nina om te overleven door kruiden te zoeken en haar te leren waarvoor deze kunnen worden gebruikt.
Nina is alleen totaal verwilderd wanneer men haar vindt. Ze wordt meegenomen naar de bewoonde wereld, waar zij wordt behandeld in Clinique Maréchal te Perpignan. Omdat er geen papieren van haar zijn en zij daardoor administratief gezien niet bestaat, wordt ze door de autoriteiten Nina Fleurie genoemd. Dit omdat zij een bloemenkrans droeg op het moment dat ze haar vonden.

Het verhaalt springt dan naar het heden, waar we lezen dat Nina gestudeerd heeft in Parijs en ondertussen een zeer gewaardeerde zakenvrouw is geworden met heel veel verstand van kruiden. Ook is zij in 1990 geadopteerd door Gigi Mandel. Deze vrouw beschouwt Nina niet alleen als haar pleegmoeder, maar ook als haar vriendin.
Tijdens de opening van haar tweede kruidenwinkel, komt er een vrouw de winkel binnenstappen die als twee druppels water op Nina lijkt. Het blijkt dat deze vrouw, Thea Wanders-Damen, haar tweelingzusje is. Thea is opgegroeid in en rond Maastricht. Thea en Nina voelen meteen een enorme verbondenheid met elkaar.
Thea wil uitzoeken wat er in het verleden gebeurd is waardoor zij gescheiden zijn van elkaar. Wie was hun vader? Wat is er gebeurd waardoor hun moeder besloot Thea af te staan en Nina mee te nemen en in afzondering op te laten groeien?

Wanneer Thea een paar dagen na hun ontmoeting ineens verdwijnt, begint Nina een zoektocht naar hun gezamenlijke verleden. Zij komt terecht in een wereld vol intriges, spanning en verraad.

Het hele verhaal speelt zich af in 15 dagen tijd. In deze 15 dagen gebeurt er ontzettend veel.
De schrijfster heeft een hele mooie, boeiende manier van vertellen. Zo beschrijft zij de plek in de Pyreneeën heel beeldend, waardoor je het gevoel krijgt er zelf bij te zijn.

Het boek eindigt in een heel verrassend plot met een open einde. Ik ben dus benieuwd of er ooit een vervolg op zal komen.
Het is echt een prachtig boek dat je nog lang bij zal blijven en zeker de moeite waard om te lezen!

Meer recensies van Mariëlle