Daar waar de rivierkreeften zingen

Mariëlle 09 juni 2020
Het verhaal speelt zich af in de jaren '50/'60.
Kya Clark is 6 jaar wanneer haar moeder, en later ook haar zussen en broer, haar achterlaten bij haar gewelddadige en aan alcohol verslaafde vader in het moeras van Barkley Cove in North Carolina, afgesloten van de bewoonde wereld. In de vervallen hut leven Kya en haar vader zoveel mogelijk langs elkaar heen.
Net als haar vader besluit om minder te gaan drinken en meer tijd door te brengen met Kya om zo een band op te bouwen, gebeurt er iets waardoor ook hij uiteindelijk besluit om niet meer terug te keren naar het moeras.
Kya blijft dan helemaal alleen achter.
Om zichzelf te onderhouden ruilt ze vis en groenten uit haar moestuin voor andere levensmiddelen bij een man die Jumpin' genoemd wordt. Ze voelt zich thuis in het moeras, beschouwt de natuur als haar leerschool.

Maar de maatschappelijk werkster spoort haar op en stuurt haar naar school. Wanneer ze daar aankomt wordt ze door de andere kinderen gepest. Ze besluit om nooit meer naar school toe te gaan.

Kya komt in contact met Tate, een jongen die ook in het moeras woont en af en toe kleine cadeautjes in de vorm van veren voor haar achterlaat. Al gauw ontstaat er een goede band tussen hen.

..."Jumpin' vertelde me dat er maatschappelijk werkers naar me zoeken. Ik ben bang dat ze me binnen zullen halen als een forel, dat ze me in een pleeghuis willen stoppen ofzo. "
"Nou, laten we ons dan maar ergens ver weg verstoppen, ergens waar de rivierkreeften zingen. Ik heb medelijden met de pleegouders die met jou opgezadeld worden". Tates hele gezicht lachte.
"Hoe bedoel je, waar de rivierkreeften zingen?" "Dat zei ma ook altijd"....
"Het betekent gewoon diep in de wildernis, waar de dieren zich nog als dieren gedragen."....

Maar als Tate een opleiding kan volgen in de grote stad, verlaat ook hij haar en blijft ze weer alleen achter. Ze ontmoet dan een andere jongen uit de bewoonde wereld. Wanneer deze jongen later dood gevonden wordt, valt de verdenking onmiddellijk op Kya. Kan ze haar onschuld bewijzen en zal ze Tate ooit nog terug zien?

Het verhaal is echt prachtig en beeldend beschreven. Je hebt af en toe gewoon het idee dat je zelf in het moeras zit.
Het is meeslepend en spannend, waardoor je blijft doorlezen om te ontdekken wat er gebeurt.
Dit is echt een verhaal wat je nog lang bij zal blijven en een echte must read wat mij betreft!

Meer recensies van Mariëlle