De riten van het water - prachtig vervolg op "De stilte van de witte stad"

Mariëlle 17 januari 2020
Inspecteur en profiler Unai Lopez de Ayala's (Kraken) eerste vriendin, Ana Belén Liaño, is op een rituele manier vermoord, dat sinds de laatste 2600 jaar niet meer gezien is. Ze is verbrand, opgehangen aan haar voeten en geplaatst in een bronzen ketel. Maar ze is niet de enige. Andere vrouwen - altijd zwanger- zijn ook slachtoffer van een psychopaat die de "rituelen van het water" nabootst op historische plaatsen in Baskenland en Cantabrië. Er is geen tijd te verliezen voor Unai, wanneer blijkt dat commissaris Alba Diaz de Salvatierra ook zwanger is en het zomaar zou kunnen zijn dat Unai de vader is...

.."Ik ben in verwachting Unai, fluisterde Alba. Ze hield mijn gezicht angstvallig in de gaten. Sinds augustus, sinds de feesten van de Witte Maagd"...

Unai is in de wolken, maar sinds de moordenaar van "De stilte van de witte stad" een kogel door zijn hoofd geschoten heeft, herstellende van hersenschade en communiceren valt niet mee. Hij maakt gebruik van een app op zijn telefoon waarmee hij kan communiceren. Wanneer er dan een app van Estíbaliz Ruiz de Gauna binnenkomt dat er een vrouw vermoord is aangetroffen in de Alavese kant van de tunnel van San Andrian, aan haar voeten opgehangen aan een touw en mogelijk dood is door verdrinking reageert hij dan ook erg verbaasd: "Zo hoog in de bergen?"

"Ja, Kraken. Opgehangen aan haar voeten en tot haar schouders ondergedompeld in een bronzen ketel vol water. Een museumstuk nog wel, we zullen een deskundige in de arm moeten nemen... ..."Een uiterst eigenaardige zaak, minutieus geënsceneerd. Niet zomaar een moord. Ik ga de commissaris vragen of ze een verzoek wil indienen bij rechter Olano om jou te machtigen als expert, zodat je aanwezig kunt zijn bij de oculair-technische inspectie. Ik hoop dat ik het mis heb, ik hoop dat we niet opnieuw met een seriemoordenaar te maken hebben, maar jij bent een van de beste profileres die ik ken en als ik deze zaak toegewezen krijg, heb ik jou nodig als adviseur."

"De vrouw is al geïdentificeerd. Haar portemonnee is niet gestolen, die lag op de grond en is waarschijnlijk uit haar zak gevallen."
"Wie is het verdomme?" schreef ik ongerust.
"Ana Belén Liaño, je eerste vriendinnetje. Het meisje op wie je die zomer verliefd was, in het kamp van Cantabrië toen dat allemaal..."
"Annabel Lee, dacht ik, zonder het te kunnen geloven."

Ana, of ook wel Annabel Lee genoemd, was een striptekenares, die graag speelde met de dood en haar riten en was zwanger.
Haar dood zet alles op zijn kop en wat volgt is een race tegen de klok om de moordenaar te vinden.
Het verhaal springt dan naar 1992, naar het verleden van Unai en zijn ervaringen. Het verleden maakt Unai menselijk en je kan je goed in hem verplaatsen.
Het verhaal is zo gedetailleerd beschreven, dat je je echt een goed beeld kunt vormen van de stad, haar mensen en haar geschiedenis. Je wilt ook weten wie de moordenaar is, want de schrijfster zet je heel ingenieus steeds op het verkeerde been, waardoor je blijft doorlezen. Je merkt ook aan de manier van schrijven dat de schrijfster heel veel onderzoek gedaan heeft naar bijvoorbeeld de werkwijze van de politie, de kennis van de Catalaanse geschiedenis en mythes en ook haar liefde voor de stad komt heel mooi tot uiting in dit prachtige boek.
Wederom vijf sterren waard! Ik kijk al uit naar het laatste deel in deze trilogie!

Meer recensies van Mariëlle