Carve the Mark - hun lot, hun toekomst, hun keuze

Mariëlle 23 februari 2020
Dit verhaal van Veronica Roth (van de divergent series) is een YA Science-fiction boek.
In een sterrenstelsel, verbonden door de stroom, heeft iedereen een gave.
Op de planeet Shotet, waar Ryzek Noavek als een tiran over de planeet heerst, worden mensen onderdrukt. Ryzek's zus Cyra, wiens gave haar pijn geeft, maar waarmee ze anderen ook onnoemelijk veel pijn kan doen, wordt door Ryzek misbruikt en ingezet als wapen om zijn vijanden mee te martelen. Ryzek's doel is om over alle planeten te heersen. Cyra's repuatie zorgt ervoor dat mensen bang voor haar zijn en niet in haar buurt durven te komen. Ook denken ze dat ze heel wreed is.
Wanneer Akos uit het naburige rijk Thuve als een gevangene van Ryzek in Cyra's wereld terecht komt, lijkt de vijandschap tussen hun families en hun landen onoverkomelijk. Maar omdat Akos de enige is die immuun blijkt voor Cyra's gave, worden ze door hun lot samengebracht. Ook Akos heeft zo zijn vooroordelen over Cyra. Maar Cyra blijkt meer dan alleen een dodelijk wapen in handen van haar broer te zijn. Ze is slim, snel, veerkrachtig en kan goed vechten.

...."Waarom heb je leren vechten als je iemand al pijn kunt doen door hem aan te raken?" vroeg hij.
..."Het hoort bij de Shotet-opleiding. We beginnen er al mee als we klein zijn." Ik aarzelde en voegde eraan toe: "Maar ik ben ermee doorgegaan omdat ik het leuk vond."

.."Je gaat ervan uit dat ik wreed ben omdat je dat hebt gehoord, zei ik." "En de dingen die ik over jou gehoord heb dan? " "Ben je inderdaad een zwakkeling, een lafaard, een stommeling?"
"Jij bent een Noavek, zij hij koppig terwijl hij zijn armen over elkaar sloeg. "Wreedheid zit in je bloed".
"Ik heb niet gekozen voor het bloed dat door mijn aderen stroomt, antwoordde ik. 'Net zomin als jij voor je lot hebt gekozen. Wij zijn allebei gedwongen om te worden wie we zijn."...

Akos' andere gave is dat hij als vanzelf vloeiend Shotet kan praten, wat hij niet kan begrijpen en wat hij ook niet kan beïnvloeden.
Cyra denkt dat hij in een Shotet kan veranderen.

..."Ik kan niet in een Shotet veranderen, zei hij. "Ik ben Thuvesisch en dat zal ik altijd blijven."
"Dat je op dit moment Shotet met mij praat doet toch iets anders vermoeden."
"Dat ik op dit moment Shotet praat is een rare genetische afwijking, snauwde hij. "Meer niet."
Ik ging er niet tegenin. Ik wist zeker dat hij op een gegeven moment wel van gedachten zou veranderen.

Akos' lot is verbonden met Cyra's familie, maar langzamerhand begint Cyra steeds meer afkeer voor haar broer te krijgen door de dingen die hij doet en groeien Cyra en Akos steeds meer naar elkaar toe. Wanneer Ryzek de broer van Akos, Eijeh, in handen heeft en van hem een orakel wil maken en zijn gave wil stelen, zijn ze gedwongen om hun krachten te bundelen en samen te strijden tegen Ryzek.
Zal dit hen lukken? Zullen ze hun lot kunnen ontlopen? Hoe zal hun toekomst eruit komen te zien met de keuzes die ze moeten maken?
Om antwoord op deze vragen te krijgen zul je het boek zelf moeten gaan lezen. Het boek vertelt afwisselend vanuit het oogpunt van Cyra en Akos. Het was voor mij eens een keer een andere genre dan wat ik normaal gesproken lees, maar het heeft mij wel positief verrast. Dit is deel 1 van een serie van 2, dus ik ben wel van plan om deel 2 ook te gaan lezen en erachter te komen hoe het verhaal verder gaat en vooral...hoe het af gaat lopen..

Het verhaal krijgt van mij 3 sterren, omdat ik in het begin echt het gevoel had dat het wat langzaam op gang kwam en omdat ik ook erg aan de namen en karakters moest wennen. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik niet veel science- fiction boeken lees, maar omdat ik wel de films Divergent gezien heb, kon ik mij op die manier wel inleven in de omschreven werelden.

Meer recensies van Mariëlle