De stilte van de witte stad - Het ontrafelen van een mysterieus verleden

Mariëlle 24 oktober 2019
Twintig jaar geleden werd het rustige Spaanse dorpje Vitoria opgeschrikt door een reeks moorden. Wanneer de vermeende moordenaar, Tasio Ortiz de Zárate, op het punt staat na twintig jaar gevangenisstraf vrij te komen, wordt het stadje opnieuw opgeschrikt door een moord. In de kathedraal van Vitoria wordt een jong stelletje gevonden van 20 jaar oud, naakt en om het leven gebracht door middel van bijensteken in hun keel. Ze zijn in zo'n positie neergelegd dat ze met elkaars hand de wang van de ander aanraken. Ook zijn er bij hun voeten zilverdistels (eguzkilores) neergelegd.
Als niet veel later opnieuw een moord plaatsvindt, in het Casa del Cordon, een bekend middeleeuws gebouw in de stad, is inspecteur en profiler Unai Lopez de Ayala vastberaden de moordenaar te vinden en meer moorden te voorkomen. Hij krijgt elke ochtend een mail, gestuurd vanaf een adres "mailfromjail" met als afzender Tasio. Maar is Tasio wel degene die Unai, ook wel Kraken genoemd, wilt helpen om zo zijn onschuld te bewijzen? En is hij wel de moordenaar? Of is er een andere, briljante geest aan het werk die de schuld in de schoenen van de onschuldige Tasio wilt schuiven? Samen met zijn collega Estibaliz Ruiz de Gauna zetten zij alles op alles om de moordenaar te pakken te krijgen.

Het verhaal wordt geschreven vanuit het oogpunt van Unai en begint wanneer hij in het ziekenhuis in coma ligt. De lezer begrijpt al gauw dat de moordenaar ook hem te pakken heeft gekregen en hem door middel van een pistoolschot in het hoofd heeft uitgeschakeld. Unai heeft nog tien dagen voordat hij van de beademingsapparatuur afgehaald zal worden.
Het verhaal neemt je dan mee naar alle gebeurtenissen voorafgaand aan deze schietpartij en het neemt zelfs een wending naar het jaar 1969, waardoor je als lezer het verleden van de tweelingbroers Tasio en Ignatio Ortiz de Zárate te weten komt en meer gaat begrijpen over het heden..

Unai krijgt ook een lesje geschiedenis als hij een hermitage betreedt en bepaalde overeenkomsten ziet die bij de moorden gebruikt zijn.

..."Dit, jongeman, is het verhaal van het eerste mensenpaar en de gevolgen van de erfzonde, daarom wemelt de hermitage van de mannelijke en vrouwelijke gezichten, van baardloos tot bebaard: ze vertegenwoordigen de levensfasen van de man en de vrouw. Totdat ze zondigen en worden gestraft, dan vallen ze letterlijk in ongenade, zoals te zien is op het reliëf op de apsis buiten: liggend, naast een schematische boom van Goed en Kwaad. Een boom die een appelboom kan zijn of een taxus...in de middeleeuwen worden tal van soorten afgebeeld, ik kan niet met zekerheid stellen welke boom hier is gesymboliseerd. Maar ze zijn niet alleen, het paar heeft elkaar, vandaar dat troostende gebaar van de handen op elkaars gezicht."....

... "Ik besefte dat ik voor het eerst kon lezen, dat ik eindelijk de sleutel had tot de roman die de moordenaar schreef, uitsluitend bestemd voor ingewijden die wisten hoe ze zijn werk moesten zien: elke dubbelde misdaad was een hoofdstuk. Maar welk slot zou de moordenaar in gedachten hebben? Zou hij op dezelfde voet voortgaan, zou hij eerst dertigers vermoorden en zo doorgaan, tot en met paren van zestig en ouder?...

De schrijfster heeft alles zo levensecht beschreven, alsof het lijkt alsof je er zelf bij bent. De details zijn allemaal zeer goed uitgewerkt en zelfs de Baskische mythologie komt aan bod. Omdat de schrijfster zelf ook uit Vitoria komt kan zij dit natuurlijk heel beeldend beschrijven, maar dit komt het verhaal dan ook zeer ten goede. Ik vond het zelf ook erg mooi dat er een man in voorkomt met dezelfde achternaam als de schrijfster. Mooi bedacht! Bij het nawoord (dankwoord) beschrijft zij ook dat sommige personages gebaseerd zijn op echte personen die zij in haar jeugd gekend heeft, waardoor alles nog veel persoonlijker aanvoelt.
Dit was deel 1 van een trilogie en wat mij betreft een zeer sterk begin! De omslag van het boek nodigt ook al uit om dit boek te gaan lezen. En omdat ik er een kleine bladwijzer bij in had zitten met de volgende twee delen, weet ik dat de volgende boeken net zo mooi qua omslag zullen zijn als dit boek. Ik ga ze dan ook zeker lezen!

Meer recensies van Mariëlle