Het vijfde meisje

Mariëlle 07 november 2019
Wauw....wat een boek weer! Ik was al fan nadat ik het eerste deel "Horen, zien, zwijgen" had gelezen en stond te popelen om het tweede deel te gaan lezen. Dit boek begint meteen waar het vorige deel is geëindigd, dus het is wel aan te raden om eerst het eerste deel te lezen.

In dit deel is het vier maanden geleden dat rechercheur Sam Porter het leven redde van Emory, maar waarbij Anson Bishop ontsnapte.
Het lichaam van een jong meisje, Ella Reynolds, wordt gevonden in een bevroren meer. Het onbegrijpelijke, buiten het feit dat ze vermoord is, is dat ze is verdronken in zout water en dat ze andere kleren draagt dan degene die ze droeg toen ze als vermist werd opgegeven. Als een tijdje later nog een meisje gevonden wordt blijkt dat zij de kleren van Ella aanheeft en Ella de kleren van dit meisje, genaamd Lili Davies. De politie denkt meteen aan Bishop, maar Porter heeft zo zijn bedenkingen..
Al gauw stuit hij op dingen uit het verleden van Bishop en wanneer de politie hem van de zaak haalt omdat hij te persoonlijk betrokken is bij de zaak, wordt het onderzoek overgenomen door agent Poole van de FBI.
Maar als er nog meer lijken boven komen besluit Porter dat hij niet machteloos kan zitten toekijken en hij gaat eigenhandig op onderzoek uit. Hij wordt hierbij geholpen door het dagboek van Bishop en stuit daarbij op zijn moeder, die misschien nog wel veel gevaarlijker is dan Bishop zelf...

Het verhaal heeft korte hoofdstukken en wordt vanuit verschillende personen verteld. Het beslaat eigenlijk vier dagen, maar in deze vier dagen gebeurt echt ongelooflijk veel, waardoor je soms het gevoel hebt dat het onderzoek al weken, zo niet maanden, voortduurt. Ook komen er stukjes uit het dagboek van Bishop in voor, waardoor je zijn verleden leert begrijpen en waardoor er op het einde puzzelstukjes op hun plaats gaan vallen...
Het is een verhaal met een zeer sterk plot en een bizarre ontknoping. Ik kan al niet wachten op het derde (en laatste?) deel!!

Meer recensies van Mariëlle