Kingdom of Back - om te worden herinnerd in deze wereld, creëerde zij een andere...

Mariëlle 11 juni 2020
Geboren met een gave voor muziek, heeft Nannerl Mozart maar één wens: om voor altijd te worden herinnerd.
Maar zelfs wanneer ze het publiek betovert met haar prachtige pianospel heeft ze weinig hoop dat ze de geprezen componist zal worden waar ze zo naar verlangt. Ze is een jonge vrouw in de 18e eeuw in Europa en dat betekent dat het verboden is voor haar om te componeren. Ze mag alleen piano spelen tot ze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt: dan is ze gedwongen te trouwen, zoveel heeft haar tirannieke vader haar wel duidelijk gemaakt.
Als Nannerl's hoop steeds kleiner wordt met elk jaar dat verstrijkt, lijkt het erop dat het talent van haar jongere broer Wolfgang alleen maar meer ontwikkeld wordt. Zijn genialiteit begint haar eigen te overschaduwen, tot ze op een dag een vreemdeling ontmoet uit een magisch land, die met een onweerstaanbaar aanbod komt. Hij heeft de macht om haar wens uit te laten komen, maar zijn hulp kan haar alles kosten....

Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Nannerl.
Om de tijd te doden tussen het reizen en het optreden door vertelt ze haar jongere broer Wolfgang verhalen. Op een dag zegt Wolfgang dat het land dat ze heeft verzonnen een naam moet krijgen. Hij komt met het voorstel 'The Kingdom of Back" omdat alles in het verzonnen land gespiegeld is aan hun eigen wereld. Ze ontmoeten daar een figuur genaamd Hyacinth maar dan ziet Nannerl plotseling deze mysterieuze vreemdeling tot leven komen en ook haar broertje kan deze vreemdeling zien. Hyacinth wil Nannerl helpen om voor altijd herinnerd te blijven in haar wereld (onsterfelijkheid), maar daarvoor moet Nannerl steeds een opdracht voor hem doen. Op een gegeven moment heeft Nannerl door hoe gevaarlijk Hyacinth is.

..."De wachter bij de rivier heeft mij geprobeerd buiten te houden. En nu heb ik een monster geholpen. Ik moet goed maken wat ik gedaan heb. Ik moet terug naar het koninkrijk."...
Maar een gedeelte van mij verlangde nog steeds naar mijn wens en vreesde dat ik het voorgoed verloren was. Zou ik kunnen worden herinnerd zonder de hulp van Hyacinth?

Zal ze onder de laatste opdracht uit kunnen komen? Wat zullen de gevolgen zijn als zij hun gemaakte afspraak niet nakomt?

Ik vond dit boek erg origineel. Het blijkt dat Nannerl ook echt bestaan heeft en ook echt deze magische wereld geschapen heeft en gecomponeerd heeft. Wie weet heeft Wolfgang wel stiekem stukjes van haar gespeeld, wie zal het zeggen? Zij mocht immers niet componeren omdat ze een vrouw was en het daarom voor haar verboden was. Ze moest alles stiekem doen en haar vader mocht er al helemaal niet achter komen. Ik heb nooit geweten dat Wolfgang een zus heeft gehad. Zij heeft hem zelfs overleefd, omdat Wolfgang altijd een zwakke gezondheid had (dit komt in het boek ook terug) en ze is later getrouwd en is moeder geworden. Dus ondanks de magische wereld zit er ook een kern van waarheid in en een flink stuk geschiedenis. Ik heb hiervan genoten!

Meer recensies van Mariëlle