Heks & Jager

Mariëlle 06 februari 2020
Louise le Blanc (ook wel Lou genoemd) is een heks en nadat ze twee jaar geleden hals over kop haar heksenkring is ontvlucht heeft ze zich nu gevestigd in de stad Cesarine. Ze overleeft door te stelen wat ze kan en omdat niemand mag weten wie ze is, kan ze haar magie niet gebruiken. Want in Cesarine worden heksen zoals Lou opgejaagd door heksenjagers. Eenmaal gevangen worden ze verbrand op de brandstapel. Ze leeft op de zolder van een theater en is bevriend met Coco, die ook een heks is.
Als ze op een avond weer op jacht is om te stelen komt ze bij toeval Reid Diggory, een fanatieke heksenjager, tegen. Reid heeft altijd naar 1 regel geleefd: "gij zult geen heks in leven laten". Nadat Lou hem een gemene streek geleverd heeft, dwingt de aartsbisschop Lou en Reid tot een huwelijk. Lou is doodsbang dat Reid achter haar ware identiteit zal komen en doet er alles aan om haar magie verborgen te houden, terwijl haar gevoelens voor Reid steeds sterker worden...

"...Al m'n instincten vertelden me dat ik moest vluchten, vluchten, vluchten, maar dat deed ik niet. In plaats daarvan keek ik achterom naar de man die in de deuropening stond. Die heel lange man met koperkleurig haar en een blauwe mantel.
"Jij", zei hij.
Voordat ik kon bewegen sprong hij boven op me. Zijn handen grepen m'n armen als een bankschroef en hij draaide me om, zichzelf voor de uitgang plaatsend. Ik wist meteen dat ik me niet los zou kunnen vechten. Hij was gewoon te sterk. Te groot. Er was maar een weg vooruit. Ik gaf hem een knietje recht in zijn kruis."

Lou en Reid hebben steeds aanvaringen met elkaar, mede doordat Lou nogal grof uit de hoek kan komen en geen blad voor de mond neemt en omdat Reid nogal vroom is opgevoed. Lou heeft er ontzettend veel plezier in om Reid en zijn metgezel Ansel uit te dagen.

...."Nou, beweeg je of ik zweer je dat ik me hier ter plekke uitkleed en naakt de bourree ga dansen!" Ik zette m'n handen op m'n heupen en keek hem verwachtingsvol aan. Hij keek niet eens naar de mensen om ons heen. Hij bloosde niet eens. En Reid bloosde altijd.."

Lou heeft ook heerlijke humor en neemt het leven niet al te serieus. Reid daarentegen houdt zich aan de strenge regels die hem zijn opgelegd door de aartsbisschop.

.."Je zult niet doodgaan als je een beetje van het leven geniet, weet je."
"Ik ben een chasseur, Lou. Met spijt in mijn hart duwde ik haar weer weg. "We...ravotten niet." Zelfs niet als we dat zouden willen.
"Heb je het weleens geprobeerd?"
"Natuurlijk niet".
"Misschien zou je dat eens moeten doen.".....

Het boek is vlot geschreven, met heerlijke humor en de hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt. Ook de setting van het verhaal is goed gekozen en je waant je af en toe echt even in Franse sferen.

Zal het huwelijk tussen Lou en Reid kans van slagen hebben? Zal Lou haar ware identiteit nog lang verborgen kunnen houden voor Reid? En als Reid erachter komt dat Lou een heks is, wat zal er dan gebeuren? Zullen ze naar elkaar toe groeien of zal de magie hen verwoesten?
Als je antwoord op al deze vragen wilt, zul je het boek zelf moeten gaan lezen. Ik kan al niet wachten op deel 2, 'bloed en honing', waar de schrijfster trouwens nog een mooi citaat over heeft geschreven in dit boek:
..."Coco zocht in haar rugzak en haalde er een blik met dikke, amberkleurige vloeistof uit. Honing, legde ze uit toen ik haar ongerust aankeek. Bloed en honing"...

Dit boek krijgt van mij 5 sterren. Echt een geweldig YA fantasy boek!

Meer recensies van Mariëlle