De bloemist

Amy MacKenzie baat al 5 jaar haar eigen bloemenwinkel “Darling Buds” uit. Als kleine zelfstandige weet ze hoe belangrijk mond-tot-mond reclame voor haar verkoop is, daarom is ze in haar nopjes als ze van de welgestelde familie Elliott de opdracht krijgt om de bloemen te verzorgen voor het verassingsfeestje van hun (schoon)zus Izzie. Amy hoopt erop om via dit feest haar vermogend cliënteel te kunnen uitbreiden.
Als op dit feestje een dodelijk slachtoffer valt, zijn alle ogen plots gericht op de bloemiste. Haar geheimen komen naar boven drijven. Kan zij haar naam nog zuiveren of zal haar verleden haar inhalen?

“De bloemist” is een psychologische thriller van de Britse schrijfster en politieagente C.L Pattison en volgens mij het eerste boek dat in het Nederlands vertaald is.

Het boek bestrijkt een tijdsspanne van 3 maanden en start met een mysterieuze proloog in het heden waarbij je je afvraagt wie er gestorven is en welke gebeurtenis hiertoe de aanloop heeft gegeven. Na deze korte proloog wordt de lezer 3 maanden terug geslingerd in de tijd en leren we de aanloop naar het overlijden kennen. Het verleden wordt af en toe onderbroken door getuigenverklaringen over de feiten.

Er is een heel goede leesflow met een boeiende en meeslepende verhaallijn die je op het einde sprakeloos achter laat.
Het plot kent een aantal onverwachte intriges met een ontknoping die ik totaal niet verwacht had. De auteur slaagt erin om haar lezers in de war te brengen. Ik kan mij totaal geen kruimeltjes van de schrijfster voor ogen houden waardoor je deze onthulling als lezer had kunnen zien aankomen.

In de eerste helft van het boek was de spanningsboog laag maar vanaf het sterfgeval tijdens het feest wordt de spanning opgedreven waardoor ik het puntje van mijn stoel zal. Ik moest mij bij momenten tegenhouden om niet vlug naar de laatste pagina’s door te bladeren om sneller de ontknoping van het verhaal te weten te komen.

Het hoofdpersonage van het boek, Amy, is een ietwat raadselachtig persoon die soms maar twijfelachtige acties onderneemt en heel obsessieve karaktereigenschappen vertoont. Door een trauma in haar verleden probeert Amy zo veel mogelijk mensen te mijden. Vrienden heeft ze niet, al kan je dit niet merken aan haar omgang met haar klanten. Ze heeft een fake leven gecreëerd waar ze vaak gebruikmaakt van ingestudeerde anekdotes. Als lezer vraag je je af welk duister geheim ze te verbergen heeft en waarom ze niet wil dat mensen haar echt leren kennen.

Meer recensies van marijkesboekenkast