Opnieuw een aanrader

De 20 jarige filmstudent Tom Claerbout is in Lapland om te werken aan zijn eindproject van zijn bachelorproef. Wanneer de midzomernacht plaatsvindt, besluit hij om mee te vieren aan het kampvuur. De ochtend erna is hij plots van de aardbodem verdwenen, zijn persoonlijke spullen en gsm liggen echter nog op de kampplaats.
In België contacteert zijn radeloze moeder privédetective Alex Berger die in 1ste instantie de moeder de deur wijst maar de onrustwekkende verdwijning blijft door zijn hoofd spoken. Uiteindelijk beslist hij om naar Finland af te reizen en de zaak van dichterbij op te volgen. Het voorspelt een moeilijke zoektocht te worden. Hoe spoor je immers iemand op in de weids gestrekte natuur van Finland, terwijl je op elk moment geconfronteerd kan worden met beren en er ook nog andere gevaren op de loer liggen.

Roofdier is het 4de boek in de reeks rond de eigenzinnige privédetective Alex Berger, geschreven door de Vlaamse misdaadauteur Toni Coppers & zijn vrouw Annick Lambert.
Ik kan alvast zeggen dat het boek opnieuw een topper is. Je hoeft de overige delen niet gelezen te hebben om in “Roofdier” te duiken. Tijdens het lezen bezorgt Toni Coppers je voldoende cruciale info om de onderlinge band tussen de personages te begrijpen.

Dit keer worden we door de auteur ondergedompeld in de prachtige natuur van Finland. Je voelt aan zijn levendige beschrijvingen dat hij dit land in zijn hart gesloten heeft en tevens grondig onderzoek heeft uitgevoerd naar hun cultuur (zoals de mythe rond Otso) en gewoontes . Hij doet je verlangen om een tijdje in de Finse natuur door te brengen om zo de rust en stilte te koesteren, omringd door elanden, heerlijk genietend van een minder gejaagd leven.

We volgen Alex Berger, de vroegere hoofdinspecteur van de Brusselse Moordbrigade tijdens zijn zoektocht naar de verdwenen twintiger Tom. Alhoewel hij eerst niet happig was om de zaak op zich te nemen, vindt hij al snel zijn oude drive terug en wil hij gerechtigheid voor Tom. Het karakter van Alex Berger komt heel authentiek, realistisch over, je voelt o.a. zijn radeloosheid, zijn frustratie als er geen schot in de zaak komt. De reis naar Finland wordt voor Alex een zoektocht naar zichzelf. De persoonlijke ontwikkeling die Alex meemaakt tijdens het onderzoek, zijn kwetsbaarheid, zijn zelfreflectie over o.a. zijn relatie met Roos komt goed tot recht in het boek.

Ook de andere personages vertonen voldoende gelaagdheid, ik wou dat ik Eric uit het boek kon sleuren om hem een knuffel te geven bij het verdriet dat hij al jaren met zich meedraagt door het verlies van zijn zoon.

“Roofdier” is een boeiend verhaal in een prachtige setting in een heel vlotte schrijfstijl. Het heeft je vanaf de 1ste pagina in zijn greep en bevat voldoende plotwendingen. De ontknoping van het verhaal had ik totaal niet zien aankomen en daar hou ik enorm van bij een thriller.

“Roofdier” is zeker een aanrader voor alle thrillerliefhebbers en met dit boek toont Toni Coppers weer aan waarom hij één van Vlaanderens favoriete misdaadauteurs is.

Meer recensies van marijkesboekenkast