Ontroerend en hartverscheurend boek

Demon Copperhead wordt geboren in een caravan in Lee County, een plaats waar extreme armoede heerst, terwijl zijn 18-jarige drugsverslaafde moeder uitgeteld op de vloer ligt. Zijn vader is een paar maand voor zijn geboorte gestorven. Alleen al de omstandigheden waarin hij moet opgroeien, zorgen al voor een mindere start in zijn leven.

Door de verslaving van zijn moeder staat hij er op jonge leeftijd vaak alleen voor en neemt hij een verzorgende rol in voor zijn moeder. Toch voelt hij zich nog gelukkig omdat hij omringt is door de liefde van zijn moeder. Zijn zware levensweg start bij de mishandelingen van zijn stiefvader en zijn moeder die terug naar de rehab moet. Daardoor wordt hij op 10-jarige leeftijd in pleeggezinnen geplaatst en volgen we zijn erbarmelijke levensomstandigheden.

“Ruimte innemen waar ik niet gewenst ben”

De schrijfster Barbara Kingslover heeft het boek “David Copperfield” van Charles Dickens op een meesterlijke wijze aangepast naar de problematiek die er heerst(e) in de regio’s in Amerika die lijden onder de armoede en de vaak daarbij horende verslaving aan zware pijnstillers.

De auteur verwoordt op een rakende manier hoe het is om op te groeien in armoede op het Amerikaanse platteland wanneer je op jezelf aangewezen bent. Deze kinderen groeien op in een plaats waar ze snel volwassen moeten worden en ze weerstand moeten kunnen bieden aan pijnstillers en drugs.

“Demon Copperhead” is een hartverscheurend verhaal over opgroeien in armoede, verwaarlozing, uitbuiting, eenzaamheid, overleven, honger, pleeggezinnen, drugsverslaving, kinderarbeid, geweld en zoveel meer zaken die je een kind absoluut niet toewenst.

Het verhaal wordt op zo’n manier verteld dat je direct bij het verhaal betrokken raakt, het is alsof Demon naast jou zit om je zijn levensverhaal te vertellen waardoor dit personage levensecht en authentiek aanvoelt. Je voelt mee Demon’s worstelingen, tegenslagen, zijn ellende, zijn hunker om aanvaard te worden, door iemand liefdevol opgevangen te worden.

Demon wordt in pleeggezinnen geplaatst die hem beschouwen als een goedkope werkkracht waar ze zelf nog iets aan kunnen verdienen. Zo moet hij tijdens de lunchpauze noodgedwongen de kantine afstruinen op zoek naar restjes van anderen zodat hij toch iets in zijn maag heeft. De jongen komt van de ene schrijnende situatie in de andere terecht. Je blijft hopen dat er toch een volwassene is die zich over hem ontfermt en toch een mooie thuis bezorgt.

Ondanks alles wat hij meemaakt, blijft Demon veerkrachtig en probeert hij de humor in zijn leven te houden
Demon Copperhead is een tragisch, intriest verhaal dat je bij de keel grijpt. Het brak mijn hart om zijn verhaal te lezen, wetende dat dit de realiteit is voor sommige kinderen.

Meer recensies van marijkesboekenkast