De prijs van twijfel

Op een Leuvense bouwwerf wordt het zwaargewonde lichaam van een Poolse arbeider teruggevonden. Het team van de Leuvense hoofdinspecteur Thomas Berg wordt ter plaatse geroepen om het voorval te onderzoeken. Op dit terrein staat een loods vol gestouwd met waardevolle oldtimers waarvan de broer van Thomas zijn vriendin Freya eigenaar blijkt te zijn. Deze loods werd de afgelopen maand een aantal keer geteisterd door vandalisme en het team vermoedt dat de aanslag op de arbeider hieraan gelinkt is.

Kort daarop wordt het levenloze lichaam van een man aangetroffen in zijn woning. Deze moord brengt inspecteur Thomas Berg in een lastig parket omdat zijn privéleven een invloed dreigt te hebben op de uitvoering van zijn werk. Zal hij erin slagen om neutraal te blijven tijdens het onderzoek?

De Vlaamse schrijver Jo Claes startte in 2008 met het schrijven van misdaadromans met in de hoofdrol Thomas Berger. “De prijs van de twijfel” is ondertussen al het 20ste boek uit deze reeks. Helaas moet ik bekennen dat dit het eerste boek van deze schrijver is dat ik in handen heb genomen. Ik heb dus nog wat achterstand in te halen. Bij het lezen heb ik er geen problemen mee gehad om het verhaal goed te kunnen volgen dus het boek is perfect als standalone te lezen.

Het verhaal is een typisch whodunnit misdaadverhaal waar de lezer samen met Thomas Berg en zijn team op zoek gaat naar de dader van de misdaad met een aantal leuk gevonden plotwendingen. Het verhaal wordt mooi opgebouwd. Als lezers krijg je eerst een inzicht in de relatie van Thomas met Freya, die een rode draad zal volgen doorheen het verhaal. Daarna volgen de misdaden met de bijhorende onderzoeksdaden en strubbelingen om dan uiteindelijk te leiden naar een onverwacht einde waarbij de schrijver je meermaals op een verkeerd spoor heeft proberen te zetten. De schrijfstijl van het boek is vlot met begrijpbaar woordgebruik waardoor het verhaal bereikbaar is voor veel lezers.

Doordat zijn vriendin Freya een zekere druk op de schouders van Thomas Berg legt om te gaan samenwonen en daarnaast het onderzoek begint samen te vloeien met zijn privéleven, treedt er bij het hoofdpersonage Thomas Berg treedt een innerlijke strijd tussen zijn verstand en zijn emoties op de voorgrond waardoor hij het soms moeilijk heeft om zich op het onderzoek te focussen, Door deze frustratie kan hij tamelijk bot uit de hoek komen tegen zijn teamlid Lou die het onderzoek van het 2de slachtoffer voor haar rekening moet nemen. Het geheel kwam realistisch en geloofwaardig over.

Het was heel interessant om naast het standpunt van Thomas ook het onderzoek van Lou te volgen en hoe zij de houding van haar chef tegenover haar ervaart. Op deze manier wordt haar personage meer tot leven gebracht en lukt het de schrijver om de lezers een band met haar te creëren.

Ik heb genoten van mijn eerste boek van Jo Claes en ik ben van plan om in de toekomst nog meer boeken te lezen over de Leuvense inspecteur

Meer recensies van marijkesboekenkast