Veel belovende start van een nieuwe reeks van Karen Rose

Kit McKittrick, rechercheur bij de afdeling Moordzaken in San Diego, krijgt via een anonieme beller de coördinaten van een graf. Op deze plaats vinden ze de restanten van een fragiel blond tienermeisje maar hetgeen de rechercheur het meeste verontrust zijn de roze handboeien met glitters om de polsen van het meisje.
Ze legt direct de link met een cold case die het leven gekost heeft aan 5 andere tienermeisjes.
Wanneer dezelfde anonieme beller haar opnieuw contacteert met een vermoeden van een bedreiging van een ander tienermeisje, zetten Kit en haar partner Baz alles op alles om deze beller op te sporen.
De hamvraag is of deze beller de dader of een getuige is?

De Amerikaanse schrijfster Karen Rose behoort al een aantal jaar tot mijn favoriete schrijfsters. Ze staat bekend om haar romantic suspense genre maar ik zou dit boek niet in deze categorie plaatsen. De nadruk bij dit boek ligt op de spanning en het onderzoek waardoor het romantische kantje naar de achtergrond wordt geschoven alhoewel je het toch voelt zinderen tussen de 2 hoofdpersonages Kit & Sam.

Vaak zijn de personages uit Karen Rose haar boeken personen die kampen met een persoonlijk trauma wat hun deels menselijker maakt en zorgt voor de creatie van een diepere band met de lezer.
Het hoofdpersonage Kit is opgegroeid in een pleeggezin dat haar liefdevol opgevangen heeft, ondanks het feit dat ze zelf de afstand tussen hun wil bewaren en er absoluut niet van houdt om aangeraakt te worden. De onopgeloste moord van haar pleegzusje Wren 15 jaar geleden zorgde ervoor dat ze rechercheur wou worden om zo andere kinderen hun gerechtigheid te kunnen geven. Ze is heel toegewijd en gefocust op haar job zonder hierbij rekening te houden met haar eigen noden.

Andere delen van het boek zijn geschreven vanuit het perspectief van klinisch psycholoog Sam Reeves. Hij is ook begaan met het lot van de verdwenen meisjes en speelt daarom zelf voor rechercheur, wat hem regelmatig in het vaarwater van Kit brengt.

De dynamiek tussen de beide hoofdpersonages kwam heel natuurlijk over. De verhaallijn wordt geleidelijk opgebouwd om de spanning op te drijven. Er is voldoende actie maar er werd ook genoeg tijd genomen om de personages, ook de familie van Kit, voldoende uit te diepen.

“Wrede Leugens” is het 1ste boek uit nieuwste reeks rond San Diego. In de andere stedenreeksen van Karen Rose had elk boek 2 nieuwe hoofdpersonages. In de San Diegoreeks zullen Kit en Sam de hoofdrol blijven spelen. In het 2de boek uit deze reeks, voorlopig niet vertaald in het Nederlands, zal de ontluikende band tussen de beide hoofdpersonages verder uitgediept worden. Dat wordt alvast een boek om naar uit te kijken.

Meer recensies van marijkesboekenkast