De kleine theewinkel in Tokio

Als winnares van een fotografiewedstrijd mag de 28-jarige blogger en fotografe Fiona 14 dagen doorbrengen in Japan om daar onder begeleiding van een bekende Japanse fotograaf foto’s te trekken voor een expo in het Japan Centre in Londen.
Aangekomen op de luchthaven van Tokio wordt ze helaas opgevangen door de beroemde fotograaf Gabe Burnett. 10 jaar geleden heeft ze zichzelf met hem in een gênante positie geplaatst die een invloed heeft gehad op haar studies en zelfvertrouwen. Ze kijkt er dus helemaal niet uit naar het mentorschap van Gabe, maar gelukkig herkent hij haar niet meer. Zal het haar lukken om 14 dagen in zijn gezelschap door te brengen zonder te hervallen in haar oude kalverliefde?

“De kleine theewinkel in Tokio” is mijn eerste kennismaking met de Britse schrijfster Julie Caplin. Ze schrijft romantische verhalen die afzonderlijk te lezen zijn en zich telkens afspelen in een ander land. Samen vormen deze boeken de Romantic Escape serie waarvan er ondertussen al 5 boeken vertaald zijn in het Nederlands.

Het verhaal wordt grotendeels verteld vanuit het perspectief van Fiona die zichzelf herontdekt, opbloeit en meer zelfvertrouwen krijgt in Japan maar af en toe vangen we een glimp op van de emoties van Gabe die zijn passie en gave voor fotografie onderweg is kwijtgeraakt waardoor hij cynisch, onverschillig en humeurig is geworden.
Ik genoot vooral van de setting van het verhaal waarin “De kleine theewinkel in Tokio” zich afspeelt en hoe Japan via het boek tot leven komt. Het boek ademt een magische sfeer uit.
De schrijfster neemt ons mee op uitstap naar Tokio en laat ons meegenieten van een aantal fantastische plaatsen in het land zoals het Ueno Park met de magnifieke kersenbloesems, door haar levendige beschrijvingen met oog voor detail voor de natuur. Hierdoor werd ik getriggerd om deze prachtige plaatsen online op te zoeken. Via het liefdevolle gastgezin waar Fiona mag verblijven worden we ondergedompeld in de Japanse cultuur met hun specifieke waarden, gebruiken, tradities en levensfilosofie. De Japanse cultuur leert ons om het geleefde moment te waarderen en te genieten van de eenvoud en imperfectie.

Zin in ontspanning en tegelijkertijd wat meer over Japan te weten te komen in een romantische setting, dan is dit boek zeker iets voor jou.

Meer recensies van marijkesboekenkast