Ongedachte belevenissen.

Aantal pagina's : 196
Verschijningsdatum : april 2022
Thema : Autobiografie: algemeen

Achterflap:
Je bent in je 80-ste levensjaar beland. Je hebt een bewogen leven achter de rug met een universitaire carrière in Nederland, Amerika en Engeland met publicaties van veel boeken en artikelen. Je was ook werkzaam in de tropische regio’s van Afrika en Azië. Je maakte het einde van de tweede wereldoorlog mee, de strenge opvoeding uit de schrale wederopbouwjaren waarin je kerkelijke gezagsdragers weerstond en geconfronteerd werd met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daarna de bevrijdende culturele omslag en seksuele revolutie in de jaren zestig en zeventig en plukte de vruchten van de welvaartsstaat. In die tijdgeest werkte je mee aan veranderingen in de geneeskunde en het onderwijs. Je stortte je in twee huwelijken met een rampzalige afloop. Naast je drukke werkzaamheden heb je de opvoeding van je twee zonen alleen op je schouders genomen. Je kunt nog bouwen op een goed geheugen en hanteert een makkelijke pen. Dan schrijf je een boek als Ongedachte belevenissen om een verborgen draad te ontwarren, een autobiografie met humor en wijsheid die iedere zoeker naar zin en onzin van het leven zou moeten lezen.

Over Jaap Gerritsma:
Jaap Gerritsma werkte jaar lang als medisch wetenschapper en diverse medische faculteiten in binnen en buitenland. Hij schreef talloze wetenschappelijke artikelen en publiceerde de romans “Onbestemde liefde” “Bittere Maretak” en “Klabbertoet”. Ook publiceerde hij een samenwerking met Lisette Wansink het sprookjesboek “Opa vertelt”.

Dit recensie exemplaar heb ik gekregen van uitgeverij TIC. Heel hartelijk dank hiervoor.

Mijn bevindingen:

De Cover:
Niet een boek wat me op zou vallen in de winkel. Een foto van ik denk 3 vrienden op een appeltjes groene cover met de titel van het boek in het wit. Ik vind het niet echt goed te lezen. Dat vind ik jammer.

De inhoud:
Heel mooi groot lettertype. Fijn te lezen. In het begin van het boek staan foto’s met een tekst er onder wie het zijn. Dat is wel fijn en maakt ook tijdens het lezen veel duidelijk.

Het verhaal:
Jaap vertelt zijn verhaal. Zo voelt het ook. Alsof ik voor hem op de grond zit naar zijn verhaal te luisteren. Het verhaal leest vlot en ook wel met wat humor. Leuk om te lezen maar toen ik op de helft was begon het me een beetje tegen te slaan. Voor mensen die de auteur kennen lijkt het me een mooi boek om te lezen maar het begon mij te vervelen. Het boek kabbelt 240 pagina’s op de zelfde manier door. Het boek is zeker goed geschreven maar helaas niet mijn smaak.
Dit boek krijgt van mij 3 sterren .

Meer recensies van Marijo Bakker