Rauw en ongecensureerd

Pispaal

Auteur Jan Hendrik
Illustratie op de cover JP Maiburg
ISBN 9789462471269

Dit boek is me aangeboden door Jan Hendrik. Dank je wel hier voor.

Over de auteur: Jan Hendrik is geboren in Groningen. Met een wat lastige jeugd stond hij rond zijn 18e jaar voor een hoop keuzes. Hij wist niet goed wat hij wilde worden. Hij solliciteerde bij de Koninklijke Marechaussee. Daar werkte hij 5 jaar als ambtenaar. Het was een mooie opstap om met flink wat geld iets van de wereld te zien. Na deze bijzondere tijd besloot hij weer te gaan studeren en koos voor het vak Technische Bedrijfskunde. Als snel voelde hij dat hij wat anders moest gaan doen. Jan Hendrik had altijd een passie voor films. Hij dacht er zelfs over om naar de filmacademie te gaan. Maar zijn angst voor het onbekende kreeg de overhand. Toch kreeg hij de kans om via zijn opleiding iets in deze richting te doen. Hij kreeg een minor in Film & Media in Flagstaff, Arizona, waar hij stage deed voor een gerenommeerde Hollywood cameraman. Op zijn Honda motorfiets ging hij van filmset naar filmset en verloor hij uiteindelijk mijn hart aan de “business of storytelling”.

Samenvatting van het boek:
Daar ligt Jan. In elkaar geslagen en tegen de grond getrapt. Een brandende sigaret wordt in zijn gezicht uitgedrukt. Iedereen kijkt toe. Niemand die iets doet.

Ongecensureerd beschrijft Jan Hendrik het leven van een 'pispaal', Alsof hij nog steeds de puber van toen is. Een harde vechter die opstandig en eigenwijs genoeg blijft om terug te slaan, zelfs als hij daarna nergens meer veilig is. Een nieuwsgierig wezentje dat maar niet lijkt te snappen waarom hij kennelijk de enige is met zulke sterkte intieme verlangens. Vooral als hij op de dansvloer staat en aangetrokken wordt door pronkende achterwerkjes van meisjes, maar weggeduwd wordt als hij even te dichtbij komt.

En dan is er dat ene grote geheim in de familie. Waarom houdt papa steeds zoveel afstand? En waarom staat hij niet toe dat zijn zoons alleen met opa in de schuur komen om de pasgeboren lammetjes te voeren?

Mijn bevindingen:
De cover: Sorry Jan Hendrik. Uitgesproken lelijk. Daar zou ik echt iets anders van maken.
Het verhaal:
Makkelijk te lezen. Schrijfstijl eenvoudig.
Eerst dacht ik geschikt voor YA maar de openheid van de auteur weerhoud me daarvan.
Het is een heftig verhaal wat tot in details beschreven is. Het gepest maar ook zijn seksuele verlangens.
Het is goed dat het beschreven wordt al had ik ook wel eens het gevoel van “nu weet ik het wel” zo is het genoeg. Maar dat kon de kleine Jan ook niet zeggen.
Het boek is rauw, ongecensureerd met al zijn emoties.

Meer recensies van Marijo Bakker