Eilandverhalen voor een goed doel.

Marijo Bakker 06 januari 2024

Verschijningsdatum : december 2023
Serie : Eilandverhalen
Thema : Fictie: algemeen en literair

Initiatief neemster van deze verhalenbundel is Marelle Boersma
De auteurs die aan de waddenbundel mee deden zijn:
Ineke Blaauw-de Meij, Simone Becker, Machteld Berkelmans, Jolanda van Duren, Jocelyn Fokkens, Majorie Former-Boon, Johanne Wiegers, Coosje Haan, Esther van der Ham, Jaco van Lambalgen, Jos Meeuwsen, Nicole Kuiper, C.R. Smit, Suzan Spruijt, Elise Vogelaar, Ingrid de Vries – Hogenkamp, Jozien Wijnakker, Henriëtte van ‘t Wout

Tijdens een verblijf op Texel schreven achttien auteurs elk een kort verhaal dat zich afspeelt op een van de Waddeneilanden. Het levert een bundel verhalen op vol spanning, ontroering en romantiek.
Van elk verkocht exemplaar doneren de auteurs één euro aan de IVN Texel. Ze gaan de donaties gebruiken voor het opzetten van activiteiten voor kinderen (en hun ouders) op het gebied van natuurbehoud door natuurlijk samen te leren kijken.
Dit boek heb ik mogen ontvangen van Droomvallei uitgeverij in ruil voor mijn eerlijke mening. Hartelijke dank hier voor.

De cover en opmaak.
Hele mooie cover. Aantrekkelijk en zonnig.
Opmaak.
Mooi lettertype en fijn dat er bij ieder verhaal ook een stukje van de desbetreffende auteur staat. Duidelijk en overzichtelijk.

Mijn beleving van de verhalen,
Over het algemeen ben ik niet zo dol op verhalen boeken maar deze is echt anders. Ieder verhaal speelt zich al op één van de Waddeneilanden. Ik ben geboren op Texel, het grootste Waddeneiland, dus vind dan echt super leuk ook verhalen te lezen over de andere Waddeneilanden. De verhalen zijn heel erg afwisselend. Van romantisch tot spanning, voor iedereen wat wils. Niet ieder verhaal vind ik even boeiend maar dat is logisch met een verhalen boek. Maar over het algemeen vind ik bijna alle verhalen van prima kwaliteit. Omdat de verhalen over het algemeen maar een paar bladzijden zijn vind ik ze te kort om er inhoudelijk op in te gaan. Dat geeft ik te veel prijs. Je moet ze gewoon lezen. Eén verhaal wil ik wel even op in gaan, dat is het verhaal van Esther van der Ham. Een bijzonder verhaal van “Het geheim van de boswachter”, een verhaal waarin de liefde voor de natuur centraal staat. Dit verhaal kan zich overal afspelen. Prachtig. Je voelt dat de auteur van de natuur houdt. Eigenlijk wil ik er
niets meer over zeggen. Gewoon lezen. Dit bijzondere boek krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van Marijo Bakker