Als de duivel laat kiezen...

Marina 19 april 2020
Een alleenstaande dertiger, postbeambte en verder geen uitblinker, krijgt de diagnose terminale kanker. Hij maakt zijn bucketlist en plots verschijnt daar de duivel voor zijn neus. Een jolig exemplaar, geen bokkenpoten en staart, maar met zonnebril en schreeuwerig Hawaïhemd. Zijn voorstel: je mag elke dag iets van de wereld doen verdwijnen en in ruil wordt je leven met een dag verlengd. Aantrekkelijk vooruitzicht, zij het dat de duivel kiest en dat geeft toch wel aanleiding tot afwegen en overwegen.
'Als katten van de wereld verdwijnen', wordt soms omschreven als een 'lief kadoboek', en daar kan ik het wel mee eens zijn. Het verhaal heeft wat weg van een sprookje, parabel misschien ow van die duivel, ook zou je het kinderlijk en naïef kunnen noemen. Het is wat ontdeugend, wat humoristisch en ja, misschien zitten er wel enkele levenslessen in. Niks mis mee.
Warm aanbevolen dus, ook aan niet- kattenliefhebbers, want het is geen kattenverhaal. Maar er komt wel een kat in. Of meerdere ? Of alle ? Leest en gij zult weten…

Meer recensies van Marina