Marina Hebban Recensent

Als Pia wordt opgeroepen bij de vaststelling van de dood van een alleenwonende bejaarde, staat het niet vast of het om moord of een natuurlijke dood gaat. Bij de vondst van menselijke botten onder het hondenhok, bestaat hier geen twijfel over. Identificatie leidt tot het verbijsterende besef dat de jonge vrouwen alle rond Moederdag werden vermoord en dat de dader misschien nog vrij rondloopt. Een race tegen de tijd begint…
‘Moederdag’ is inmiddels het negende boek in de serie met hoofdinspecteur Olivier Bodenstein en Pia Kirchhoff, nu Sander, na haar huwelijk met Christian.
Hun privéleven speelt mee op de achtergrond, wordt gelukkig niet uitgebreid herhaald zodat het boek prima als standalone kan gelezen worden.
Duitsland, meer bepaald de streek rond het Taunusgebergte, blijft de locatie, maar ook hier zijn Google maps en de beschreven wegen en kruispunten vlot over te slaan.
In deze thriller zien we drie verhaallijnen: we volgen dag na dag de gebeurtenissen na de ontdekking van de dode. Ondertussen gaan we terug in de tijd en in het hoofd van de moordenaar die herinneringen ophaalt tot we in het heden belanden en zijn gedachtegang blijven volgen. Niet spoiler: we komen pas laat zijn identiteit te weten, spannend dus. Beetje mysterieus is het derde lijntje waarin een jonge vrouw na de recente dood van haar moeder een vreemde ontdekking doet.
Neuhaus is voldoende door de spanningswol geverfd om die lijnen netjes naast en door elkaar te laten lopen tot het aha-moment voor de lezer. Vrij laat in het boek, waar het dan pas vaart krijgt en spannend wordt. Met enkele spectaculaire eindscènes zelfs. Wat dan meteen als goedmaker kan gelden voor de rest van het boek: ondanks het gegeven van de lugubere seriemoorden, verlopen de vertellingen vrij mak, bijna theoretisch. Zo haalt Neuhaus er een door de FBI geschoolde profiler bij, die de lezer inzicht verschaft over de psyche van een psychopaat en narcist. Interessant, maar het lijkt erop dat Neuhaus de omgekeerde werkwijze volgde: haar verhaal past wel erg in de gietvorm van de theorie.
Samengevat is Moedermoorden een typische Neuhaus thriller: langzaam opbouwen naar spannende, verrassende finale. Er blijven geen lijntjes open, alles is netjes geknoopt. Toch vragen de vele personages en terloopse hints, gekoppeld aan 480 pagina’s leesvoer, een grote concentratie van de lezer. Hij weze gewaarschuwd.

Reacties op: Psychopaat of narcist?

Moederdag - Nele Neuhaus
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 11,99