Welke berichten zijn waar?

Marina67 08 februari 2020
Het blauwe huis is een grote villa die in een dorp ten oosten van de Randstad staat. Vroeger woonde de familie Lunius er. Zij vielen altijd al wat buiten de toon omdat mevrouw Lunius een Argentijnse was met een uitbundig temperament. Dochter Nina heeft dit temperament geërfd.
De familie is jaren geleden vertrokken en sindsdien zijn de bijgebouwen verkocht aan de families Meening en Munt.
Nu komen de zussen Felicia en Nina terug naar het blauwe huis om de verkoop ervan af te wikkelen. Zij verblijven gedurende de zomer in het huis.

Het boek bestaat uit het verhaal van de zussen, afgewisseld met het verhaal van de dorpsbewoners, vanuit het “wij-perspectief”.
Zoals het een dorp betaamt wordt er veel geroddeld en worden er aannames gedaan. “Wij” menen van alles te zien, horen en weten.

De zussen hebben ieder een verschillend leven geleid en hebben weinig gemeen. De onderlinge band wordt ook deze zomer niet verstevigd. Intussen zijn er, door de aanwezigheid van de zussen, wel allerlei verwikkelingen bij de families Meening en Munt.

Hella Haasse weet een sfeer te scheppen waarin de lezer zich toeschouwer waant. Je word als het ware bij “wij” ingelijfd. Maar is het wel zo duidelijk hoe de verhoudingen liggen? Net zoals “wij” blijft de lezer met een aantal vraagtekens achter.
Het is een knap geschreven werk, voor mij 3 sterren waard.

Meer recensies van Marina67