Gevolgen van een trauma

Marina67 18 juli 2019
Wat een intriest verhaal is dit!
Baby Cody wordt dood aangetroffen in de auto van zijn vader Oscar. Oscar wordt gearresteerd en verblijft 6 dagen in een cel, in voorarrest.
Intussen heeft moeder Jelka een flashback van de ochtend van de dood van Cody. Zij wordt om 11 uur wakker uit een diepe slaap en ontdekt dat Cody weg is.

Het boek is opgedeeld in 6 delen, de 6 dagen van het voorarrest. Wisselend lezen we het verhaal van Jelka, Oscar, Lena (de moeder van Jelka) en via haar dagboek ook van Nadine (de minnares van Oscar).

Interessant is dat het verhaal begint met de dood van Cody, en dat de lezer vervolgens leest over hoe het nou in elkaar steekt. We volgen de levens van de hoofdpersonen tot aan de dood van Cody.
Zijn ouders hielden veel van hem.

Jelka: "Zijn hulpeloosheid raakte me recht in het hart. En ineens was daar dat oergevoel, een ontlading van pure liefde die maakte dat ik mijn armen naar hem uitstrekte en vurig beloofde " ik zorg voor je, voor jou doe ik alles,. Alles"
Oscar:" Ik vond het altijd maar gezwets als ik kersverse ouders hoorde zeggen dat ze zich nauwelijks meer konden herinneren hoe hun leven was voordat ze een kind hadden...... Toen wij Cody kregen kwam ik erachter dat er waarheid school in die uitspraak. ......het was alsof ik een stap in het volle zicht zette, alsof het leven pas echt begon op de dag dat mijn kleine kwam"

Nadine kon Cody niet uitstaan: "k haatte hen allebei, Jelka en dat mormel. Ik wenste dat ze uit zijn leven konden verdwijnen "

Lange tijd denk je als lezer dat je weet welke kant dit opgaat, maar dan komt er een plot wending die alles in een ander licht zet.
Uiteindelijk eindigt het allemaal nog triester dan het al was.

Het is dat ik pas geleden een boek las met zo'n zelfde twist, anders was ik nog meer onder de indruk geweest.
Dit is een debuut van Bernice Bernkleef, dat belooft wat.......

De schrijfstijl is vlot, met mooi taalgebruik en korte hoofdstukken.
Ik geef 4 sterren

Meer recensies van Marina67