Filosofisch

Marina67 09 augustus 2020
Michael Berg is 15 als hij toevallig zijn 34-jarige buurvrouw Hanna ontmoet. Deze ontmoeting beinvloedt de rest van zijn leven.

"Waarom wordt datgene wat mooi was in onze ogen besmeurd doordat het, al we erop terugkijken, lelijke waarheden voor ons verborgen hield"

In deel 1 krijgen Michael en Hanna een relatie die abrupt eindigt. Michael voelt zich hierover erg schuldig.

In deel 2 speelt dit schuldgevoel ook een grote rol. Michael is dan student en kijkt op een andere manier tegen de gebeurtenissen aan.

"Stel je voor dat iemand zijn ondergang tegemoet gaat, met opzet, en je kunt hem redden - red je hem dan?"

In deel 3 is Michael volwassen waardoor hij weer een andere kijk op het leven heeft. Maar het schuldgevoel groeit met hem mee.

"Tegenover beide wilde ik verantwoording afleggen: het begrijpen en het veroordelen, maar allebei ging niet"

Een mooi filosofisch geschreven verhaal met karakters die meerdere lagen hebben en met verschillende thema's.

De titel verwijst naar zowel belangrijke gebeurtenissen, namelijk het voorlezen zelf als naar een onderliggend thema waarvan de lezer een vermoeden begint te krijgen dat gaandeweg bevestigd wordt. Een mooi thema voor iedereen die van lezen houdt.

Meer recensies van Marina67