Retour Spitsbergen trok mijn aandacht omdat het zich in Spitsbergen afspeelt, en dat vond ik interessant.
Het verhaal begint met de vondst van lichamen waar iets bijzonders mee is. Vervolgens gaan we naar Rusland, waar Kirill, de zoon van een kunsthandelaar een erfelijke nierziekte blijkt te hebben.
En daarna gaan we naar Amersfoort, waar Jeremy aangereden wordt, vervolgens een oud-klasgenoot tegen het lijf loopt en uitgenodigd wordt om naar Spitsbergen te komen. Jeremy gaat hierop in en zijn vriendin Annet, die hij ook toevallig tegen het lijf is gelopen na zijn scheiding, gaat mee.
De relatie tussen Jeremy en Annet verloopt wat moeizaam en er gebeuren vreemde dingen in Jeremy zijn leven. Zijn kinderen wonen bij hem, maar als hij afreist naar Spitsbergen gaan de kinderen naar hun moeder Tanja.

In Spitsbergen gebeuren vreemde dingen. Niets loopt zoals gepland (denkt Jeremy ). Uiteindelijk belanden Jeremy en Annet op een schip. Dat zijn ook Kirill en zijn vader. Iedereen blijkt een dubbele agenda te hebben, en Jeremy overleeft het tenauwernood.
Maar dan komt er nog een spannende, verrassende finale, met losse eindjes die schreeuwen om een vervolg.

Ik heb dit boek met plezier gelezen. De thema's kunst- en orgaanhandel vind ik origineel evenals de locatie Spitsbergen.
De schrijfstijl heb ik als prettig ervaren, het leest vlot zonder onnodig ingewikkeld taalgebruik. Het personage Jeremy vond ik wat naïef en de personages hadden wat beter uitgewerkt mogen worden.

Ik vind dit bij uitstek een verhaal om te verfilmen. Ik waardeer het met 3,5 sterren

Reacties op: Origineel

Retour Spitsbergen - Pepper Kay
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,95 Bestel het e-book € 9,99