Fijne feelgood die je vaak doet glimlachen

MariskavanWesten 23 maart 2023
Tommy Roos is bijna 50 en tevreden met zijn voortkabbelende leventje. Als een donderslag bij heldere hemel geeft zijn vrouw aan te willen scheiden. Niet lang daarna dreigt de fabriek waar hij werkt te verplaatsen naar een ander land en komt zijn baan op de tocht te staan. Als klap op de vuurpijl, verblijven zijn kinderen grotendeels in het nieuwe onderkomen van zijn (ex-)vrouw en haar nieuwe vriend en zit Tommy alleen en lamgeslagen thuis.

Tommy heeft lang niet meer bewust nagedacht over wie hij is en wat hij wil. Alles in zijn leven ‘loopt’ gewoon, totdat ineens niets meer is wat het was.
De situatie dwingt hem zijn leven en zichzelf te overdenken. Hij gaat beschouwen wat hij had, wie hij is, wat hij wil en wat belangrijk voor hem is.
Zijn beste vriend probeert hem te helpen en brengt hem in contact met een wat excentriek personage, wat mij betreft de smaakmaker van het verhaal.
Deze contacten helpen hem te focussen op wat voor hem belangrijk is in het leven en steeds meer voor zichzelf te gaan staan.

Al in het eerste hoofdstuk zat ik meteen in het verhaal, door de mokerslag die Tommy op zijn hoofd krijgt. Hij verliest zijn vertrouwde leventje en is een periode van slag, maar nergens wordt het verhaal zwaarmoedig of verzandt het in drama.
In tegendeel, het is een warm verhaal en subtiel grappig, dat me vaak deed glimlachen en grijnzen. Wat Tommy meemaakt, voelt en denkt, was goed voor te stellen voor me. Ik vind hem sympathiek, gunde hem het beste en ik wil graag weten hoe het verder gaat met hem.
Ook de thema’s van het boek, vriendschap, verlies, familie en zelfontplooiing, spraken me zeer aan.

Op het eind van het boek liggen nog een aantal zaken open, dit verhaal is het eerste van een drieluik. Ik hoop dat deel 2 snel uitkomt en ik geeft het boek 5 sterren

Meer recensies van MariskavanWesten