Hannelore

MariskavanWesten 02 februari 2020
Via een winactie van Samenlezenisleuker en Frank Krake, mocht ik Hannelore vooruit lezen.
Met veel zorgvuldigheid is het boek samengesteld, zowel qua inhoud als qua vormgeving, met foto’s van de hoofdpersonen en locaties.

Frank Krake sprak jaren geleden met politieagent Peter Withag over een meisje, Hannelore, dat uit een sekte was gered. Hij deed intensief research naar dit intrigerende verhaal en sprak met hoofdpersonen en direct betrokkenen.
Uiteindelijk maakt hij kennis met Hannelore en schreef er een boek over.

De ouders van Hannelore worden lid van de sekte Gemeente Gods en zo groeit zij daar vanaf haar derde jaar op. Samen met een heel aantal andere gezinnen bekostigen zij de aankoop van een klooster voor sekteleider Sipke Vrieswijk.
Ze steken zich diep in de schulden voor het verbouwen en inrichten van het gebouw. Ook volgen ze hem in al zijn bijzondere ideeën, zelfs als ze daardoor van elkaar gescheiden worden.

De leider roept zichzelf uit tot Profeet, krijgt allerlei openbaringen en houdt urenlange diensten. Hij pakt de mensen in en ze willen allemaal zijn aandacht en goedkeuring. Hiervoor verklikken ze elkaar zelfs.
Er worden straffen uitgedeeld en partners en gezinnen worden uit elkaar gerukt. Ik vind het bizar om te lezen hoe ver mensen gaan in hun verering, dat er totaal geen eigen, kritische waarheidsmeting meer is.

Hoe kan het dat die man zo massaal klakkeloos gevolgd is?
Hannelore weet niet beter, die is erin opgegroeid en kent niet anders.
Maar waar is de eigen mening en het onderscheidingsvermogen van alle volwassenen gebleven? Ongelofelijk dat de ouders zich van hun kinderen en elkaar laten scheiden.
Toen dat ook bij Hannelore gebeurde heeft ze haar gevoel uitgezet.
Zelfs het hebben van gedachten voelde niet veilig, omdat het idee in haar hoofd was gekweekt dat de Profeet alles weet. Dus zet ze haar gedachten uit en fantaseert ze niet.

Dat is een van de meest schokkende dingen die ik ooit heb gelezen in een boek met een waar gebeurd verhaal en het zal me ook nog heel lang bijblijven.
Het is erg moedig van Hannelore dat ze haar verhaal heeft verteld.
Erg nodig ook, want er zijn in Nederland nog meer dan 80 sektes actief, met ongeveer 10.000 volgelingen

Meer recensies van MariskavanWesten