Niksen - Olga Mecking

MariskavanWesten 20 maart 2020

Via Kosmos Uitgevers mocht ik “Niksen” van Olga Mecking lezen. Een uitkomst, tijdens het geïsoleerd thuis zitten in deze aparte tijd van Covid-19. Misschien wel een noodzaak, want als ik iets niet goed kan, is het niksen. Ik doe altijd wel íets, ook al is het alleen maar lezen of een serie kijken. Volgens Olga Mecking zijn Nederlanders juist uitstekend in niksen en dat zet ze uitgebreid uiteen in het boek, ondersteund door onderzoeken en gesprekken met deskundigen.

Ik herken er, als Nederlandse, weinig in, ik ben opgevoed in een gezin waarin het woord niksen echt een negatieve bijklank had. Ik geloof dat het woord uit de jaren 50 komt en gebruikt werd als kinderen zich liepen te vervelen en ouders ze dan aanspraken daarop. “Wat zit je nu te niksen?”. In de Van Dale staat ‘niets uitvoeren’ bij ‘niksen’ en dat klinkt toch als passief en pessimistisch.

Ik kan me echter wel vinden in de lofzang over niksen, ik geloof dat het echt wel voordelen heeft, mentaal en fysiek. Ik denk dat niksen niet nieuw is, maar oud, en herontdekt moet worden.

Mecking vergelijkt niksen met “Wellness-trends” en geeft hierbij de voorkeur aan niksen, omdat Wellness-trends mensen verkeerde boodschappen zouden geven, namelijk dat ze nog meer en beter zouden moeten doen en zijn, in plaats van minder.
Mindfullness een trend noemen, laat het Boeddha en de boddhisattva’s maar niet horen, maar ik begrijp de gedachte erachter, met alle boeken, artikelen en cursussen die verschijnenen met leefstijladviezen zoals Ikigai, Hygge, Zentraining en alle zelfhulpmethoden tegenwoordig.

Het omslag lijkt, grappig genoeg, op wat er in je hoofd gebeurt als je nikst; een wit vlak, met 1 lijntje, waarvan je niet weet waar het begint en eindigt.
In het begin van het boek word je nogal doodgegooid met onderzoek hier en artikel daar, wat me begon te vervelen. Het is in ieder geval duidelijk dat er grondig research is gedaan naar alles wat te maken heeft met niksen.
Het boek eindigt ook met maar liefst 18 bladzijden aan bronvermelding.
Ik had niet verwacht dat ik zoveel zou lezen over hoe Nederlanders doen en zijn, volgens Mecking, en er zo weinig van te herkennen. Wellicht dat jonge gezinnen er wel meer in herkennen, de generatie(s) na mij. Ik ben nog ouderwets opgevoed.

Ik ben in ieder geval overtuigd en heb niksen in mijn dagplanning opgenomen.
Het is makkelijker dan mediteren en heeft ook voordelen voor de mentale en fysieke gezondheid.
Ik probeer te beginnen met 5 minuten per keer, want het liefste maak ik me óf nuttig met een klusje óf ik relax wel, maar dan met een creatieve activiteit, serie, muziek of spelletje. Gelukkig is dat volgens Mecking ook ok.

Ik vond het zeker interessant en soms grappig om te lezen. Allle uitspraken over Nederlanders vond ik soms wat lastig. Ik geef daarom 3 sterren

Meer recensies van MariskavanWesten