Het zoeken van Vera

MariskavanWesten 14 november 2019
Via Booklantis werd de leesclub voor “Het zoeken van Vera” van Peter Elshout aangeboden. (Uitgeverij Willowtreez).
Het is een YA contemporary en ik had minder goede ervaringen met YA. Maar de flaptekst sprak me zo aan, ik werd er heel nieuwsgierig van;

“De 16-jarige Vera loopt weg van huis. Ze is op zoek naar haar kleine broertje Stijn.
Dat hij moeilijk te vinden zal zijn, weet ze heel goed. Stijn is namelijk al drie jaar dood.”

Het gezin van Vera is uit elkaar gevallen door het verlies van Stijn. Ze kunnen elkaar niet helpen bij de verwerking hiervan, sterker nog, ze kunnen elkaar niet echt meer vinden.
in de week dat Vera van huis is, wordt ze geïnspireerd door mensen om haar heen en dit helpt en stuurt haar bij haar zoektocht.
Via een gevonden briefje gaat haar vader Johan naar de caravan waarin het gezin vroeger de vakanties hield. Daar vindt hij een dagboek van Vera.
Tijdens het lezen van dit dagboek, vindt Johan aanwijzingen voor het vinden van Vera, zowel letterlijk als figuurlijk. Maar ook leidt het tot handvaten voor het vinden van verbinding en acceptatie.

Je leest het verhaal vanuit het perspectief van zowel vader als Vera. Dat vond ik erg mooi, goed en ontroerend uitgewerkt. Er komen veel levensvragen aan bod en het beleven van een spirituele zoektocht. Subtiel worden er veel thema’s in het verhaal verwerkt zoals rouwverwerking, scheiding en levensbeschouwelijke aspecten.
Er worden veel herkenbare situaties en problemen beschreven voor ouders en tieners.

Op een enkele situatie na vond ik het realistisch beschreven en ik was verrast door de gelaagdheid van het verhaal. Dat had ik niet verwacht in een YA.
Door het boek heb ik mijn vooroordelen over YA laten vallen en kan ik het genre toevoegen aan mijn lees aanbod

Meer recensies van MariskavanWesten