De wereld om met autisme

MariskavanWesten 28 augustus 2019
Hoe beleven mensen met ASS de wereld om hen heen?
Jeroen Bakker verzamelde verhalen en (nood)kreten van 27 ervaringsdeskundigen, mensen met de diagnose autismespectrumstoornis.
De opbrengst gaat naar twee goede doelen: dr. Leo Kannerhuis (www.leokannerhuis.nl) en de stichting Voorzet Vakantie en Vrije tijd (www.voorzet.nl).

Het boek probeert een brug te slaan tussen de belevingswereld van mensen met ASS (alle vormen van autisme vallen hieronder) en mensen zonder ASS. Ik denk dat deze opzet zeker is geslaagd, want men moet zich een voorstelling kunnen maken van de gedachtewereld van een ander om hem meer te kunnen begrijpen.

Via deze verhalen krijg je als lezer veel praktische voorbeelden van wat je over de theorie kan lezen van kenmerken van mensen met ASS. Voorbeelden hiervan zijn het vaak letterlijk nemen van wat iemand zegt, het niet begrijpen van grapjes of sarcasme en het 1 ding of onderwerp tegelijk kunnen communiceren.

Er zijn nog veel vooroordelen en aannames omtrent ASS en de verhalen maken duidelijk dat ASS per persoon anders tot uiting kan komen: het is een zeer diverse groep personen bij wie de sociale en andere problemen verschillen in ernst en type, met alle mogelijke soorten en combinaties van beperkingen en kwaliteiten.

Sommige verhalen hebben me echt geraakt en het is spijtig dat onze samenleving zo slecht is ingericht om meer ruimte te geven aan groepen mensen die wellicht niet mee kunnen in bijvoorbeeld de gangbare lesmethoden op school.

Naast verhalen staan er ook gedichten en tekeningen in het boek en hebben allemaal de bedoeling om respect te vragen voor de ander, die soms dingen anders beleeft of wat meer tijd nodig heeft om dingen te begrijpen.

Meer recensies van MariskavanWesten