Katalysator voor zelfonderzoek

Marjan van Druenen 11 februari 2020
‘Als je een boek over non-dualiteit leest, moet je dit niet lezen om meer verstandelijk begrip te krijgen, maar letten op de toon, gevoelens en ruimtelijkheid waarmee de woorden worden gebracht’. Een stukje uit het prachtige voorwoord dat geschreven werd door Scott Kiloby, Amerikaans auteur en internationaal spreker. Het zet de toon voor de rest van het boek.

Brits auteur Nic Higham is counselor, levenscoach en therapeut gespecialiseerd in neurolinguïstisch programmeren (NLP) en Ericksoniaanse hypnose (Milton Erickson gebruikte als eerste hypnose tijdens zijn psychotherapie-sessies). Hij werkt al meer dan tien jaar voor de National Health Service (NHS) in Groot-Brittannië, in een inrichting voor geestelijke gezondheid. Higham zet in zijn boek het begrip eenzaamheid in een geheel ander perspectief en maakt hierbij gebruik van non-duale perspectieven. Non-dualiteit is de term die gebruikt wordt om te laten zien dat de werkelijkheid, die zich als tweeledig aan ons voor lijkt te doen, in essentie één is: non-duaal.

Alleen zijn voelt beangstigend en we doen ons uiterste best om het zoveel mogelijk te vermijden. We nemen genoegen met vriendschappen of kennissen om maar in gezelschap te zijn. Begeerte (denk ook aan: verlangen, verslaving) en angst zorgen ervoor dat we alleen zijn verwarren met eenzaamheid. Begeerte leidt tot angst en angst leidt tot begeerte. We zoeken overal afleiding om maar niet geconfronteerd te worden met onze angsten en gevoelens van eenzaamheid. Deze onwetendheid samen met het idee dat wij alleen ons lichaam en geest zijn, veroorzaakt een gevoel van afgescheidenheid. Wanneer we bereid zijn tot zelfonderzoek, wordt duidelijk dat de dingen die eerder als bewijs voor dualiteit en tekortkoming werden gezien, niet langer standhouden.

‘Leef het leven dat je bent’ is een soort innerlijke beschouwing in drie delen. Het eerste deel zou je kunnen betitelen als: ‘eenzaamheid revisited’, eenzaamheid wordt opnieuw beschouwd en krijgt een andere betekenis. In het tweede deel wordt dieper ingegaan op angst en eenzaamheid en maken we kennis met radicale mindfulness (meditatief onderzoekende oefeningen om je helderheid te vergroten). Hier worden de tien vaardigheden en kwaliteiten van zelfonderzoek en meditatie besproken en geoefend. In het laatste deel wordt onze natuurlijke eenheid met het leven, onze verbondenheid met alles en iedereen, nader onderzocht. Op de website newharbinger.com kunnen we toegang krijgen tot muziekfragmenten ter ondersteuning van de oefeningen. Wel eerst even registreren.

Higham daagt de lezer uit te onderzoeken, waar te nemen en te ervaren, zodat aan het eind van dit boek de termen eenzaamheid en angst geen negatieve lading meer hebben. Hunker je naar authenticiteit en verbondenheid? Ben je bereid jezelf over te geven aan zelfonderzoek? En alles wat je voor waar aanneemt los te laten? Het lezen vergt soms enig doorzettingsvermogen, is confronterend op zijn tijd, dwingt je tot nadenken en reflecteren maar de onzekerheid van het ego zal plaatsmaken voor bevrijding en (zelf)liefde.

Meer recensies van Marjan van Druenen