Vrijheid van godsdienst, een groot goed, maar waar ligt de grens?

marjo 06 februari 2020
Julia, de moeder van Hannelore komt op de school, waar ze lesgeeft, in gesprek met Brenda, wiens zoontje bij haar in de klas zit. Eerst praten ze over alledaagse dingen, maar dan zegt Brenda, "Juf, volgens mij heb je een oprecht verlangen naar God. Ga eens met mij mee naar Bijbelstudie". Julia besluit mee te gaan naar de Gemeente Gods waar Sipke Vrieswijk de voorganger is. Ze voelt zich er thuis en langzamerhand komt ze steeds meer in de ban van Sipke Vrieswijk. Waardoor ze na enige tijd besluit om in het klooster te gaan wonen. Dat klooster heeft Sipke gekocht door in naam van God het geld te eisen van zijn volgelingen. Hij preekt dat hij persoonlijk door God geroepen is als Zijn Profeet om de mensen te waarschuwen voor de aardse verleidingen. Met zijn minnares Aagje voert hij een waar schrikbewind. Alles in naam van God. Hij manipuleert zijn volgelingen door angst te zaaien en door enkele demonisch te verklaren en uit de sekte te zetten. Als je niet doet wat hij uit naam van God zegt zullen er verschrikkelijke dingen gebeuren. Hij isoleert zijn leden helemaal, zorgt dat de vrouwen gaan scheiden van hun man, en enkele mannen die in het klooster wonen ook scheiden van hun vrouw en dat ze hun familie niet meer zien. Ook vertelt hij ze dat als ze met hem en zijn minnares seks hebben, ze dichter bij God komen. Zo misbruikt hij de vrouwen en ook de kinderen (en soms ook de mannen), die allen helemaal gehersenspoeld zijn en alleen maar willen doen wat God (eigenlijk Sipke Vrieswijk) van hen vraagt. Als uiteindelijk de kinderbescherming, de belasting en de publieke opinie achter hem aan zit vlucht hij het land uit. Hij neemt enkele vrouwen, waaronder Hannelore mee, eerst naar Israël, later naar Scandinavië en Cyprus. Uiteindelijk wordt ook Hannelore's moeder Julia uit de sekte gezet en gaat bij haar broer wonen, die al jaren alles aan het proberen is om zijn zus en Hannelore uit de sekte te krijgen. Dan besluit Julia aangifte te doen en met behulp van politie agent Peter Withag haalt zij Hannelore, die inmiddels 17 jaar is uit de sekte.
Hannelore heeft vele jaren nodig gehad, om weer een normaal leven te gaan leiden. Om te doen wat mensen in de gewone wereld doen. Ook te zien dat God Liefde is en geen angstaanjagende macht die alleen straft. Gelukkig ontmoette ze ook de liefde van haar leven, waarbij ze echt weer leert vertrouwen. Nu ze 41 jaar is en gelukkig getrouwd, en alles verwerkt heeft of in ieder geval een plaatsje heeft gegeven,(en haar misbruikers heeft vergeven) besluit ze haar verhaal te vertellen om andere mensen te waarschuwen. Er bestaan nog steeds allerlei sektes, maar het is mogelijk eruit te komen en weer een normaal leven te leiden.
Frank Krake heeft op fenomenale wijze haar verhaal opgeschreven. Het pakt je van het begin tot het eind en laat je niet zo snel meer los. Geeft een gevoel van boosheid, machteloosheid. Maar ook blijdschap dat er een uitweg is. Zo fijn dat er agenten zijn als Peter Withag, maar ook dominee Bram Krol, de broer van Julia en anderen die zich bleven inzetten om een einde aan de situatie te maken. Vrijheid van godsdienst is een groot goed. Ook de vrijheid om je kinderen volgens jouw normen en waarden op te voeden. Maar toch hoop ik dat dit boek de discussie weer zal aanzwengelen, waar de grens ligt en wanneer er ingegrepen kan worden, zodat dit soort praktijken niet eindeloos door kunnen gaan. Een boek dat ik iedereen ten zeertse kan aanbevelen. Het krijgt van mij 5 sterren.

Meer recensies van marjo