Best prima, jammer van de romance

'Moord is kinderspel' is een detective van Agatha Christie zonder Hercule Poirot of Miss Marple. In plaats daarvan volgen we Luke, een agent die net terug is uit het buitenland en in de trein een oudere dame ontmoet. Ze is onderweg naar de Scotland Yard om te vertellen dat er een massamoordenaar rondloopt in het vredige dorp waar ze vandaan komt. Voordat ze daar aankomt, wordt ze doodgereden. Luke besluit naar het dorp te reizen om te kijken wat er waar is van haar verhaal.

Klinkt best prima, toch? Voor het grootste deel is dit boek ook echt prima. Ik dacht heel zeker te weten wie de moordenaar was, maar tegen het einde bleek het toch net even iets anders in elkaar te zitten, wat ik altijd fantastisch vind. Agatha Christie staat niet bekend om goed uitgewerkte personages en ook in dit boek hebben ze weinig diepgang. De romance komt uit de lucht vallen, bevat verrassend veel clichés en is compleet ongeloofwaardig. Hoe de personages er aan het begin van het verhaal voor staan is een stuk interessanter dan hun positie aan het einde. Ook vond ik Luke een irritant, betweterig, prekerig, zich moreel boven iedereen verheven voelend type, wat een beetje jammer is, aangezien hij de hoofdpersoon is.

De misdaad-plotlijn is zoals eerder gezegd wél goed. Geen enkele auteur kan een spel spelen met de lezer zoals Christie. Daarom drie sterren.

Meer recensies van Marjolijn van de Gender