Leuk om poëzie te leren schrijven én lezen

Een paar jaar terug, toen ik tijdens mijn studie opeens een poëzievak moest volgen en een problematische relatie had met de academische literatuur, las ik 'Olijven moet je leren lezen'. Dat is een handleiding voor het lezen van poëzie. Na de goede ervaringen met dat boek kwam ik recent 'Zo word je een geweldige dichter' tegen. Mijn poëziekennis mocht wel weer eens opgefrist worden, dus ik begon met lezen.

Fris is 'Zo word je een geweldige dichter' zeker. Ellen Deckwitz vertelt vol ironie, maar nooit zonder liefde voor de poëzie, over gedichten. Ze illustreert technieken en hoewel ze het schrijven van een gedicht niet mooier maakt dan het is, presenteert ze het als haalbaar. In het boek staan veel oefeningen, bijvoorbeeld over associëren. Zelf heb ik die overgeslagen omdat ik het boek vooral las om gedichten beter te begrijpen, maar ze zijn heel waardevol als je zelf wilt oefenen.

Na dit boek heb ik, net als na 'Olijven moet je leren lezen', het idee dat ik wat meer grip heb gekregen op poëzie. Doordat je leert met welke invalshoeken iemand een gedicht schrijft, kan je diezelfde invalshoeken toepassen voor het lezen. Dat Deckwitz veel klassieke gedichten als voorbeelden gebruikt is hiervoor erg fijn. Overigens krijg je van dit boek ook echt heel veel zin om zelf aan de slag te gaan. Of je echt een geweldige dichter bent na het lezen van dit boek weet ik niet, maar je hebt wél de kennis gekregen om een geweldig gedicht te schrijven of het te lezen op de manier die het verdient.

Meer recensies van Marjolijn van de Gender