Gruwelijk en spannend

Ik weet niet zo goed wat ik over dit boek moet zeggen. Aan de ene kant is het heel smerig, bloederig en eng, maar aan de andere kant vind ik het ook net te oppervlakkig. Grofweg gaat het verhaal over een niet zo optimistische toekomst. Curtis, een ziekte waarbij een soort spinragachtige huid het lichaam 'opsluit', speelt een grote rol. De hoofdpersoon, Alice, is zwanger en lijkt paranoïde - of is dat wat de andere personages, vooral mannen, ervan maken?

Het boek is spannend en de thema's en de links met het heden zijn fascinerend. Ik hou wel van bloed en schokkende scènes - en die krijgen we genoeg, mijn god, de finale van dit boek - maar het is eigenlijk de bedoeling dat een verhaal ook geloofwaardig blijft als je erover gaat nadenken. Hier en daar miste ik achtergrond bij gebeurtenissen, of bleef ik achter met de vraag waarom iets gebeurde of waarom een personage op een onlogische manier handelde. Ik zat nooit helemaal in de wereld van Alice, waardoor er ook de ruimte was voor mij om te twijfelen aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Toch zijn de gedachten van Alice wel sterk in dit boek. Haar angsten worden ook de angsten van de lezer. De zwangerschap is benauwender dan Curtis. Dat leest heel oncomfortabel en dat is meteen het sterkste punt van dit boek. De laatste pagina's van het boek zijn bizar. Fantastische anticonceptie, dat wel.

Meer recensies van Marjolijn van de Gender