Leuk en behapbaar boek over het onderwijs

Johan Goossens heeft Nederlands gestudeerd en komt zonder bevoegdheid voor voor de klas te staan op een ROC in Amsterdam. Voor een (beginnend) docent bevat het 'Wie heeft er wél een boek bij zich?' veel herkenbaars: de fantastische uitspraken van leerlingen, de worsteling om de klas stil te krijgen, de gesprekken in de personeelskamer en elkaar de moed in proberen te praten omdat iedereen rond de herfstvakantie lichte burn-outverschijnselen krijgt. Ook gaat het boek moeilijke onderwerpen, zoals leerlingen die uitgehuwelijkt worden en die je niet kunt helpen, niet uit de weg.

Een logisch minpunt bij een verzameling columns is dat niet iedere column even boeiend is. Ik denk dat deze bundel beter was geweest als de columns alleen over Goossens' ervaringen als leerkracht gingen en niet over zijn leven buiten school. Ook voelen sommige columns wat 'lui' aan en mis ik soms toch een coherent verhaal, een mogelijkheid om een band met de klassen van Goossens op te bouwen. Desondanks is dit boek een aanrader voor iedere (beginnende) docent.

Meer recensies van Marjolijn van de Gender