Horror waarvan je 's nachts wakker ligt

Ik zag net dat ik 'Hex' van Thomas Olde Heuvelt nog niet had beoordeeld, terwijl ik dat boek eeuwen geleden al las en het heel goed vond.

Dit is echt horror waarvan je 's nachts wakker ligt. Het concept - een vrouw die in de middeleeuwen werd beschuldigd van hekserij en in de eenentwintigste eeuw op random plaatsen in een dorp opduikt - is zó goed. Haar ogen en mond zijn dichtgenaaid en ze kan zonder aanleiding verschijnen. 's Nachts kan ze naast je bed staan. Ze doet niets, behalve haar dichtgenaaide gezicht draaien, en juist dat maakt het zo eng. Dat gecombineerd met een dorp waar je wel naartoe kunt verhuizen maar waarvan je nooit meer weg zal gaan is fantastisch. Het is ook heel gaaf hoe het boek verloopt, maar daarover kan ik niet veel vertellen zonder spoilers.

In sommige recensies lees ik dat dit boek zeer vrouwonvriendelijk zou zijn, maar vergeleken met andere Nederlandse literatuur valt het heel erg mee. Bovendien vermoed ik dat Olde Heuvelt veel gruwelijkheden naar bijvoorbeeld de heks expres op een bepaalde manier schrijft, omdat ze vrouwonvriendelijk en onsympathiek zijn bedoeld.

Er zijn meerdere versies van dit boek met verschillende eindes. Ik heb het meest recente gelezen en daarvan was ik onder de indruk. De reden dat ik vier sterren geef en geen vijf is omdat ik de schrijfstijl soms wat haperend of slordig vond. Naarmate het boek vorderde en ik helemaal 'in het verhaal zat' viel het me niet op, maar zeker aan het begin las het niet vloeiend.

Meer recensies van Marjolijn van de Gender