Een uitdagend boek

Ik las 'Wittgensteins minnares' van David Markson voor Literair Nederland. Je kunt die recensie hier lezen: https://www.literairnederland.nl/recensie-david-markson-wittgensteins-minnares/. Hieronder volgt mijn eigen, wat minder professionele mening:

Dit is het moeilijkste boek dat ik ooit heb gelezen. Ik kreeg er hoofdpijn van en dat is me nog nooit overkomen bij een Nederlandstalige roman. Het verhaal wordt niet lineair verteld, de ik-figuur is verward en onbetrouwbaar en vertelt steeds leugens die ze een paar pagina's later vervangt door andere onwaarheden, en het is ook nog gebaseerd op een filosoof. Het is niet alleen een fenomenale prestatie dat de vertalers erin zijn geslaagd dit te vertalen, ze hebben het ook nog eens extreem goed gedaan. 'Wittgensteins minnares' is vooral aan te raden als je zin hebt in een uitdaging. Ik was trotser op mezelf toen ik dit had uitgelezen dan bij het behalen van mijn masterdiploma.

Meer recensies van Marjolijn van de Gender