Bijna zestig jaar oud en nog ongelooflijk actueel

Dit is mijn favoriete onderwijsboek. Het werd in 1964 gepubliceerd en het is nu nog steeds bizar actueel. Een jonge lerares, Sylvia Barrett, komt vers van de lerarenopleiding terecht op een school die veel wegheeft van een jungle: overvolle klassen, schreeuwende kinderen, uitpuilende postvakken en een geheimzinnige kelder. Het bijzondere is dat dit boek niet als roman is geschreven: het bestaat uit weggegooide papiertjes, correspondentie tussen twee docenten in verschillende lokalen, brieven die Sylvia schrijft, opdrachten die leerlingen moeten inleveren en de inhoud van de ideeënbus. Hierdoor lees je niet over Sylvia, je bént Sylvia, je wordt gek van het systeem en gek op de leerlingen.

'De aftrap op' is hysterisch, hilarisch en ontroerend. Iedere docent zou dit boek na het afronden van de lerarenopleiding cadeau moeten krijgen.

Meer recensies van Marjolijn van de Gender